Библиография (1-499)

(1) Theological Dictionary of the. Old Testament, ed. G.Johannes Botterweck and Helmer Ringgren, 4 vols. (Grand Rapids: Eerdmans, 1975), vol. 1, pp. xx-xxi.

(2) Christian Theology, ed. Peter C.Hodgson and Robert H.King (Philadelphia: Fortress, 1982).

(3) Walter Kaufmann, Critique of Religion and Philosophy (Garden City, N. Y.: Doubleday, 1961), pp. 376-396.

(4) C.S.Lewis, «Modern Theology and Biblical Criticism» //Christian Reflections (Grand Rapids: Eerdmans, 1974), pp. 152-165.

(5) Paul Tillich, Systematic Theology (Chicago: University of Chicago, 1951), vol.1, p.3.

(6) Kirsopp Lake, The Religion of Yesterday and Tomorrow (Boston: Houghton, 1926), p. 61.

(7) William P.Alston, «Religion» //Encyclopedia of Philosophy, ed. Paul Edwards (New York: Macmillan,1967), vol. 7, pp. 141-142.

(8) Ibid.

(9) «Religion, Social Aspects of» //Encyclopedia Britannica, 15 ed., Macropaedia, vol. 15, pp. 604-613.

(10) Friedrich Schleiermacher, On Religion: Speeches to Its Cultured Despisers (New York: Harper and Row),1958.

(11) Rudolf Otto, The Idea of the Holy (New York: Oxford Universety, 1958).

(12) Мак-Джифферт (А. С. McGiffert, Protestant Thought Before Kant, New York: Oxford University, 1958) считает Канта водоразделом в развитии протестантской мысли, хотя Кант был философом, а не богословом.

(13) Иммануил Кант, Критика чистого разума. Трансцендентальный анализ. Книга 1, глава 2, раздел 2.

(14) Иммануил Кант, Критика практического разума. Часть 1, книга 2, глава 2, раздел 5.

(15) Albrecht Ritschl, «Theology and Metaphysics» //Three Essays (Philadelphia: Fortress, 1972), pp. 149-215.

(16) James Orr, The Christian View of God and the World (Grand Rapids: Eerdmans, 1954), p. 4.

(17) Henry J. Cadbury, The Peril of Modernizing Jesus (New York: Macmillan, 1937). Примеры модернизации Иисуса можно увидеть в предпринятых в XIX веке реконструкциях жизни Иисуса. По поводу образа Христа, нарисованного Адольфом фон Гарнаком, Джордж Тиррел писал: «Христос, каким Его видит Гарнак, оглядывающийся на девятнадцать веков католической «тьмы», — это всего лишь отражение лица либерального протестанта, увиденное на дне глубокого колодца» (Christianity at the Cross -Roads [London: Longmans, Green, 1910], p. 44).

(18) Henry J.Cadbury, «The Peril of Archaizing Ourselves» //Interpretation 3 (1949): 331-337. Примеры архаизации самих себя мы видим в действиях тех, кто пытается создать общины по образцу ранней христианской церкви, описанной, в частности, в Деян. 4 — 5, или тех, кто пытается решить вопрос о допустимости употребления алкогольных напитков на основе новозаветной практики, не задумываясь над тем, что происшедшие с библейских времен перемены в обществе полностью изменили смысл этой практики.

(19) James Smart, The Past, Present, and Future of Biblical Theology (Philadelphia: Westminster, 1979), p. 10. Автор отвергает мысль о том, что библейское богословие было движением, и принимает наше второе определение. Таким образом, к будущему библейского богословия он относится с большим оптимизмом, чем Бревард Чайлдз.

(20) James Barr, Semantics of Biblical Language (New York: Oxford University, 1961).

(21) Brevard Childs, Biblical Theology In Crisis (Philadelphia: Westminster, 1970).

(22) Пример тому — концепция У.Д.Дейвиса о «воскресении тела» во 2 Кор. 5 (W.D.Davies, Paul and Rabbinic Judaism [London: S.P.C. K., 1955], pp. 310-318). Кэдбери комментирует, имея в виду неоортодоксию: «Это ненамного отличается от модернизации — современное богословие просто вкладывается в старые документы, а потом извлекается из них. Это старый прием, когда экзегетике предшествует эйзегетика. Я не имею в виду просто то, что библейское учение искажается современными словами и что философский словарь извращается современными мыслителями. Даже когда язык остается строго библейским, это не означает, что слова в нем имеют изначальный смысл» («The Peril of Archaizing Ourselves», p.333).

(23) KristerStendahl, «Biblical Theology, Contemporary» //The Interpreter’s Dictionary of the Bible, ed. George Buttrick (New York: Abingdon, 1962), vol. 1, pp. 418-432.

(24) Johann Philipp Gabler, » Von der richtigen Unterscheidung der biblischen und der dogmatischen Theologie und der rechten Bestimmung ihrer beider Zeile» // Biblische Theologie des Neuen Testaments in ihrer Anfangszeit (Marburg: N.G. Elwert, 1972), pp. 272-284; John Sandys-Wunsch and Laurence Eldredge, «J. P. Gabler and the Distinction Between Biblical and Dogmatic Theology: Translation, Commentary, and Discussion of His Originality» //Scottish Journal of Theology 33 (1980): 133-158.

(25) Childs, Biblical Theology, pp. 99ff.

(26) Например: Jaroslav Pelikan, The Christian Tradition (Chicago: University of Chicago, 1971-), 5 vols.

(27) Например: Louis Berkhof, The History of Christian Doctrines (Grand Rapids: Eerdmans, 1949).

(28) Некоторые богословы, рассуждающие об «иудейском мышлении», «функциональной христологии», «неизменности человеческой природы», отказываются признать, что их анализ основывается на идеологических пристрастиях (соответственно экзистенционалистском, функционалистском и бихевиористском) Другой пример приводит Джек Роджерс, показывающий в своем анализе, что библейские принципы, проповедовавшиеся богословами «Старого Принстона», основывались просто на шотландском здравом смысле («The Church Doctrine of Biblical Authority» // Biblical Authority, ed Jack Rogers [Waco, Тех Word, 1977], p 39) Но в его работе нет такого же конкретного анализа собственной позиции Он называет себя просто сторонником Платона и Августина и противником Аристотеля, что представляется крайним упрощением

(29) Millard J Enckson, «The Church and Stable Motion» //Christianity Today, 12 October 1973, p 7

(30) Согласно циклической теории история развивается не более или менее прямолинейно, двигаясь к определенной цели, а циклично, повторяя одну и ту же схему Такие взгляды обычно бывают пессимистическими Религиозный пример этой теории — индуизм с его верой в повторяющиеся перевоплощения души

(31) Философское богословие в большей степени основывается на исследованиях философских наук, чем на изучении собственно библейских материалов В философском богословии традиционно очень сильно влияние метафизики В XX веке оно проявляет все больше склонности к использованию логики (в самом широком смысле слова), становясь тем самым более аналитическим и менее умозрительным или конструктивистским

(32) Хотя философия не может доказать истинность христианского богословия, она все же может дать оценку убедительности представленных аргументов, их логической состоятельности, ясности или, наоборот, размытости его концепций. На этой основе философия предлагает свои доводы в пользу истинности христианства, хотя и не может вынести окончательного решения. Какие бы ни выдвигались философские или исторические аргументы, они не могут служить окончательным логическим заключением.

(33) Augustus H.Strong, Systematic Theology (Westwood, N. J.: Revell, 1907), pp. 52-70.

(34) Фома Аквинский, Сумма против язычников. Более современный пример такого подхода см. в работе: Norman Geisler, Philosophy of Religion (Grand Rapids: Zondervan, 1974).

(35) Karl Barth, Church Dogmatics (Edinburgh: T and Т. Clark, 1936), vol 1, part 1

(36) Dale Moody, The Word of Truth A Summary of Christian Doctrine Based on Biblical Revelation (Grand Rapids Eerdmans, 1981).

(37) См.: Bernard Ramm, Protestant Christian Evidences (Chicago: Moody, 1953), p.33; Edward J.Carnell, An Introduction to Christian Apologetics, 4th ed. (Grand Rapids: Eerdmans, 1952), p.89.

(39) Фома Аквинский, Сумма теологии, часть 1, вопрос 4, статья 4.

(40) Там же, статья 5.

(41) Rudolf Carnap, Philosophy and Logical Syntax (New York: AMS, 1979), chapter 1, «The Rejection of Metaphysics».

(42) Немецкий термин, однокоренной слову «знание», Обычно его переводят как «наука», но он имеет более широкий смысл. Есть Naturwissenschaften (естественные науки) и Geisteswissenachaften (гуманитарные науки). Это слово подразумевает систематическое познание.

(43) Barth, Church Dogmatics, vol. 16, part 1, pp. 7-8.

(44) Tertullian, De praescriptione haereticorum 7.

(45) Stuart McClntock, «Averroism» //Encyclopedia of Philosophy, ed. Paul Edvards (New York: Macmillan, 1967), vol. 1, p. 225.

(46) Martin Luther, The Table Talk, trans. William Hazlitt (Philadelphia: United Lutheran Publishing House, n.d.), p.27.

(47) Платон, Государство 6.

(48) Такое истолкование Форм и Идей эпистемологии Платона, которое рассматривает их не как универсальные явления, а как проявление частностей, см. в работе: A. E.Taylor, «On the First Part of Plato’s Parmenides» //Mind, n.s., vol. 12 (1903): 7.

(49) Августин, Град Божий 12.25; О христианском учении 2.32.

(60) Фома Аквинский, Сумма против язычников.

(5l) John Toland, Christianity Not Mysterious Or, A Treatise Showing That There Is Nothing in the Gospel

Contrary to Reason, Nor Above It //Deism An Anthology, ed. Peter Gay (New York: Van Nostrand-Reinhold, 1968), pp. 52 77.

(52) Гегель, Наука логики. Вопреки распространенному мнению Гегель никогда не пользовался комбинацией терминов тезис, антитезис и синтез для описания собственных взглядов. Эти три термина в сочетании он использовал только при ссылках на концепции Иммануила Канта. В сочетании их использовали также Иоганн Фихте, Фридрих Шеллинг и Карл Маркс. См.- Walter Kaufmann, Hegel A Reinterpretation (Garden City, N Y.: Doubleday, 1965), p. 168; Gustav Emil Muller, «The Hegel Legend of Thesis, Antithesis, Synthesis» // Journal of the History of Ideas 19(1958): 411 414.

(53) H.S.Thayer, «Pragmatism» //Encyclopedia of Philosophy, vol. 6, p.430.

(54) Donald S.Mackay, «Pragmatism» //A History of Philosophical Systems, ed. Vergihus Ferm (New York: Phihsophical Library, 1950), p. 394.

(55) Charles S.Peirce, «How to Make Our Ideas Clear» //Philisophical Writings of Peirce, ed. Justus Buchler (New York- Dover, 1955), pp. 23 41.

(56) John Herman Randall, Jr., The Making of the Modern Mind, rev. ed. (Boston: Houghton Mifflin, 1940), p. 267

(57) Gertrude Ezorsky, «Pragmatic Theory of Truth» //Encyclopedia of Philosophy, vol. 6, p. 427.

(58) Charles S.Peirce, Collected Papers, ed. Charles Hartshorne and Paul Weiss (Cambridge, Mass.: Harvard University, 1934), vol. 5, paragraphs 401, 402 n.2

(59) R.W.Sleeper, «Pragmatism, Religion, and Experienceable Difference» //American Philosophy and the Future, ed. Michael Novak (New York: Scribner, 1968), p. 291.

(60) John Dewey, Reconstruction in Philosophy (New York: H. Holt, 1920).

(61) William James, Pragmatism (New York: Meridian, 1955), p. 192.

(62) William James, The Meaning of Truth A Sequel to Pragmatism (New York: Longmans, Green, 1919), p.vii.

(63) Helmut Kuhn, «Existentialism» //A History of Philosophical Systems, ed Vergilius Ferm (New York:

Philosophical Library, 1950), p. 406.

(64) Existentialism from Dostoevsky to Sartre, ed. Walter Kaufmann (Cleveland: World, 1956), p.12.

(65) Jean-Paul Sartre, «Existentialism Is a Humanism» //Existentialism from Dostoevsky to Sartre, p.291;

Being and Nothingness (New York: Philosophical Library, 1956), p. 43.

(66) Soren Kierkegaard, The Point of View for My Work as an Author (New York: Harper and Row, 1977), pp. 21, 114, 115.

(67) Sartre, Being and Nothingness, p. 40.

(68) Martin Heidegger, Being and Time (New York: Harper and Row, 1962), p. 210.

(69) Sartre, Being and Nothingness, p. 498.

(70) Soren Kierkegaard, Concluding Unscientific Postscript, trans. D.F. Swenson and W.Lowrie (Princeton, N. J.: Princeton University, 1941), book 2, part 2, chapter 2.

(71) Karl Barth, Die christliche Dogmatik in Entwurf (Munich: Chr. Kaiser, 1927).

(72) John Macquarrie, An Existentialist Theology A Comparison of Heidegger and Bultmann (London: SCM, 1955), chapter 9.

(73) Karl Barth, «No!» // Emil Brunner and Karl Barth, Natural Theology, trans. Peter Fraenkel (London: Geoffrey Bles: The Centenary Press, 1946), p.71.

(74) Emil Brunner, The Divine Human Encounter, trans. Amandus W. Loos (Philadelphia: Westminster, 1943).

(75) Francis Schaeffer, The God Who Is There (Downers Grove, III.: Inter-Varsity, 1968), pp. 24, 56, 124.

(76) Moritz Weitz, «Analysis, Philosophical» //Encyclopedia of Philosophy, vol. 1, pp. 97-101.

(77) Frederick Ferre, Language, Logic, and God (New York: Harper and Row, 1961), pp 1-7.

(78) Ludwig Wittgenstein, Tractatus Logico Philosophicus (New York: Harcourt, Brace, 1922), p. 77.

(79) The Age of Analysis, ed. Morton White (New York: New American Library, 1955), pp. 203-209.

(80) Ferre, Language, chapter 5.

(81) John В.Cobb, Jr., and David Ray Griffin, Process Theology An Introductory Exposition (Philadelphia: Westminster, 1976), p. 15. Герберт Нельсон утверждал, что абсолютно совершенное существо может быть активным, сочувственным и в то же время не меняющимся (» The Resting Place of Process Theology» // Harvard Theological Review 72, nos. 1-2 [January-April 1979]: 1-21).

(82) Cobb and Griffin, Process Theology, p. 16.

(83) Robert B.Mellert, What Is Process Theology! (New York: Paulist, 1975), pp. 23-25.

(84) Charles Hartshorne, «Process Philosophy as a Resource for Christian Thought» //Philosophical Resources for Christian Thought, ed. Perry LeFevre (Nashville: Abmgdon, 1968), pp. 55 56.

(85) Ibid., p. 56.

(86) James Orr, The Christian View of God and the World (Grand Rapids: Eerdmans, 1954, p.4).

(87) Carl Henry, God, Revelation, and Authority: The God Who Speaks and Shows (Waco, Тех.: Word, 1976), vol. l,pp. 198-201.

(88) Edwin Ramsdell, The Christian Perspective (New York: Abingdon-Cokesbury, 1950).

(89) Arthur Holmes, Faith Seeks Understanding (Grand Rapids: Eerdmans, 1971), pp. 46-47.

(90) Edgar Sheffield Brightman, «The Definition of Idealism» //Journal of Philosophy 30 (1933) pp 429 435

(91) James, Pragmatism, p 132

(92) Вопрос о том, как мы получаем религиозные знания, более подробно будет рассмотрен в главе 6. Современный анализ этого вопроса с евангельско-христианских позиций см. в работе: Jerry H. Gill, The Possibility of Religious Knowledge (Grand Rapids: Eerdmans, 1971); Arthur Holmes, Faith, pp. 134-162.

(93) John Baillie, Invitation to Pilgrimage (New York: Scribner, 1942), p. 15.

(94) Friedrich Schleiermacher, On Religion Speeches to Its Cultured Despisers (New York Harper and Row, 1958); The Christian Faith, 2 vols. (New York: Harper and Row, 1963).

(95) Karl Barth, God, Grace and Gospel (Edinburgh: Oliver and Boyd, 1959), pp. 57-58.

(96) Karl Barth, Epistle to the Romans, 6th ed., trans. Edwyn C. Hoskyns (New York: Oxford University, 1968). В 1963 году цюрихское издательство Е. V. Z. выпустило репринтное издание немецкого оригинала — Der Romerbrief Unveranderter Nachdruck der ersten Auflage van 1919

(97) Rudolf Bultmann, «New Testament and Mythology» //Kerygma and Myth, ed. Hans Bartsch (New York: Harper and Row, 1961), pp. 1-44.

(98) Ernst Kasemann, «The Problem of the Historical Jesus» // Essays on New Testament Themes, trans. W.G.Montague (London- SCM, 1964), pp. 15-47.

(99) Henry J.Cadbury, «The Peril of Archaizing Ourselves» //Interpretation 3 (1949): 332-333.

(100) Например: Gordon D.Kaufman, Systematic Theology A Historicist Perspective (New York: Scribner, 1968); John Macquarrie, Principles of Christian Theology (New York: Scribner, 1966); Donald Bloesch, Essentials of Evangelical Theology, 2 vols. (New York: Harper and Row, 1978); Dale Moody, The Word of Truth. A Summary of Christian Doctrine Based on Biblical Revelation (Grand Rapids: Eerdmans, 1981.

(101) Brevard Childs, Biblical Theology in Crisis (Philadelphia: Westminster, 1970), chapter 6.

(102) Например: Harold Kuhn, «Reason Versus Faith: Challenging the Antithesis» // Christianity Today, 10 April 1981, pp. 86-87.

(103) Anthony Thiselton, The Two Horizons: New Testament Hermeneutics and Philosophical Description (Grand Rapids: Eerdmans, 1980).

(104) Childs, Biblical Theology, p.20.

(105) Kirsopp Lake, The Religion of Yesterday and Tomorrow (Boston: Houghton, 1926), p. 61.

(106) Jurgen Moltmann, «Politics and the Practice of Hope» //Christian Century, 11 March 1970, p.289.

(107) Theologlcal Dictionary of the New Testament, ed. Gerhard Kittel and Gerhard Friedrich, trans. Geoffrey W.Bromiley, 10 vol. (Grand Rapids: Eerdmans, 1964 — 1976).

(108) James Barr, Semantics of Biblical Language (New York: Oxford University, 1961), pp. 206-262; Gerhard Kittel, Lexicograptua Sacra, Theology, Occasional Papers 7 (London: S. P. C. K., 1938) — немецкое издание: Deutsche Theologie 5 (1938): 91 109.

(109) Hans Georg Gadamer, Truth and Method (London: Sheed and Ward, 1975), pp. 270-273.

(110) Paul Tillich, Systematic Theology (Chicago: University of Chicago, 1951), vol. 1, pp. 1 8.

(111) Francis Schaeffer, The God Who Is There (Downers Grove, 111.: Inter-Varsity, 1968), pp. 87-115.

(112) Langdon Gilkey, Naming the Whirlwind The Renewal of God Language (Indianapolis: Bobbs-Merrill, 1969), pp. 247-413.

(113) Dietrich Bonhoeffer, The Cost of Discipleship (New York: Macmillan, 1963), pp. 45-60.

(114) F.Ross-Hinsler, «Mission and Context: The Current Debate About Contextualization» //Evangelical Missions Quarterly 14 (1978): 23-29.

(115) Например, современный миссионер при выборе различных взаимодополняющих вопросов, раскрывающих христианское учение об Искуплении, учитывает конкретную культурную среду. В африканской культуре, где грех рассматривается как гнетущая, порабощающая тьма, разумнее подчеркивать Божью силу по преодолению зла (что Густав Аулен называет «классическим взглядом» на Искупление) как исходный пункт для развития других вопросов учения.

(116) Общие сведения о различных типах критики читатель может получить в пособиях библейской богословской серии издательства «Фортрес Пресс» (Филадельфия): Norman C.Habel, Literary Criticism of the Old Testament (1971); Gene M.Tucker, From Criticism of the Old Testament (1971); Walter E.Rast, Tradition History and the Old Testament (1972); Ralph W. Klein, Textual Criticism of the Old Testament (1974); Edgar Krentz, The Historical Critical Method (1975); J. Maxwell Miller, The Old Testament and the Historian (1976); William A. Beardslee, Literary Criticism of the New Testament (1970); Edgar V.McKnight, What Is Form Criticism? (1969), Norman Perrin, What Is Redaction Criticism? (1969); William G.Doty, Letters in Primitive Christianity (1973); Daniel Patte, What Is Structural Exegesis? (1976). Общие представления о консервативных взглядах на изучение Ветхого Завета можно получить по книгам; Gleason L. Archer, Jr., A Survey of Old Testament Introduction (Chicago: Moody, 1964): Roland K.Harrison, Introduction to the Old Testament (Grand Rapids: Eerdmans, 1969). О консервативном отношении к документальному анализу Пятикнижия см.: Oswald Т. Alhs, The Five Books of Moses (Philadelphia: Presbyterian and Reformed, 1949). С секулярной точки зрения недостатки критики Пятикнижия рассмотрены в работе: Walter Kaufmann, Critique of Religion and Philosophy (Garden City, N.Y.: Doubleday, 1961), pp. 377 396. Обзор историчности Ветхого Завета и критических методов сделан в работе: Gordon Wenham, «History and the Old Testament» //History, Criticism and Faith, ed. Colin Brown (Downers Grove, 111.: Inter Varsity, 1976), pp. 13-75. Обсуждение вопроса об источниках книг Ветхого Завета см. в работе: Cyrus Gordon, «Higher Critics and Forbidden Fruit» //Christianity Today, 23 November 1959, pp. 3-6. Консервативный подход к критике Нового Завета: George E. Ladd, The New Testament and Criticism (Grand Rapids: Eerdmans, 1967); Everett Harrison, Introduction to the New Testament (Grand Rapids: Eerdmans, 1964). Обсуждение вопроса об историчности Нового Завета: History, Criticism and Faith, ed. Colm Brown (F.F.Bruce, «Myth and History», pp. 79 100; R.T.France, «The Authenticity of the Sayings of Jesus», pp 101-143).

(117) Basil Redlich, Form Criticism Its Value and Limitations (London: Duckworth, 1939), p.9.

(118) Edgar V McKnight, What Is Form Criticism? (Philadelphia: Fortress, 1969), p. 18.

(119) Ibid., p.20.

(120) Ibid.,pp. 21-23.

(121) Redlich, Form Criticism, pp. 73-77.

(122) Rudolf Bultmann, The History of the Synoptic Tradition (New York: Harper and Row, 1963), p.240.

(123) Rudolf Bultmann, «The Study of the Synoptic Gospels» // Rudolf Bultmann and Karl Kundsin, Form Criticism Two Essays on New Testament Research (New York: Harper, 1941), pp.46ff.

(124) Bultmann, History of the Synoptic Tradition, p.4.

(125) Bultmann, «Study of the Synoptic Gospels», p.61.

(126) Ibid , р.43.

(127) Martin Dibelius, From Tradition to Gospel (New York: Scribner, 1935), p.31.

(128) Ladd, New Testament and Criticism, ? 153.

(129) James Price, Interpreting the New Testament (New York: Holt, Rinehart and Winston, 1961), p. 159.

(130) Redlich, Form Criticism, p. 79.

(131) Ladd, New Testament and Criticism, p. 158.

(132) Clark Pinnock, «The Case Against Form Criticism» //Christianity Today, 16 July 1965, p. 12.

(133) Stephen Neill, The lnterpretation of thie New Testameni, 1861 — 1961 (New York: Oxford University, 1964), p. 258.

(134) Vincent Taylor, The Formation of the Gospel Tradition (London: Macmillan, 1933), p.41.

(135) Price, Interpreting the New Testament, p. 160.

(136) Robert M. Grant, A Historical Introduction to the New Testament (New York Harper and Row, 1963), p. 301; Frederic C. Bartlett, Psychology (New York: Oxford University, 1932), p. 176.

(137) Об антропологических особенностях памяти рассказчиков см.: Ruth Finnegan, Oral Literature in Africa (London: Clarendon, 1970), pp. 106, 201 202; African Folklore, ed. Richard Dorson (Bloomington: Indiana University, 1972

(138) Price, Interpreting the New Testament, p. 161.

(139) Ibid., ? 160.

(140) F.F.Bruce, «Are the New Testament Documents Still Reliable?» //Evangelical Roots, ed. Kenneth S.Kantzer (Nashville: Thomas Nelson, 1978), p. 53.

(141) Edgar Goodspeed, Matthew, Apostle and Evangelist (New York: Holt, Rinehart and Winston, 1959).

(142) Norman Perrm, Rediscovering the Teaching of Jesus (New York: Harper and Row, 1967), pp. 15-32; What Is Redaction Criticism?, pp. 2-3.

(143) Grant R.Osborne, «The Evangelical and Traditionsgeschichte» //Journal of the Evangelical Theological Society 21 (1978): 117.

(144) Grant R.Osborne, «The Evangelical and Redaction Criticism: Critique and Methodology» //Journal of the Evangelical Theological Society 22 (1979): 305.

(145) Gunther Bornkamm et al., Tradition and Interpretation in Matthew, trans. Percy Scott (Philadelphia: Westminster, 1963).

(146) Hans Conzelmann, The Theology of St. Luke, trans. Geoffrey Buswell (New York: Harper and Row, 1960).

(147) Willi Marxsen, Mark, the Evangelist, trans. Roy A. Harrisville (Nashville: Abingdon, 1969).

(148) Joachim Rohde, Rediscovering the Teaching of the Evangelists (Philadelphia: Westminster, 1968), pp. 21ff.

(149) Perrm, What Is Redaction Criticism?, p. 69.

(150) Ernst Kasemann, Essays on New Testament Themes (Naperville, III.: Alec R.Allenson, 1964), p.34.

(151) Perrin, Rediscovering the Teaching of Jesus, p. 39.

(152) William A.Walker, «A Method for Identifying Redactional Passages» //Catholic Biblical Quarterly 39 (1977):76-93.

(153) R.S. Barbour, «Redaction Criticism and Practical Theology» //Reformed World 33 (1975): 263-265.

(154) Perrin, What Is Redaction Criticism?, p.78.

(155) George B.Caird, «The Study of the Gospels. III: Redaction Criticism» //The Expository Times 87 (1976): 169.

(156) Osborne, «The Evangelical and Redaction Criticism», pp. 313-314.

(157) Barbour, «Redaction Criticism», pp. 265-266.

(158) France, «Authenticity of the Sayings of Jesus», p. 125; cf. Rohde, Rediscovering, p. 258.

(159) Paul D. Feinberg, «The Meaning of Inerrancy» //Inerrancy, ed. Norman Geisler (Grand Rapids: Zondervan, 1979), p. 301.

(160) Marxsen, Mark the Evangelist, p. 9.

(161) Perrin, What Is Redaction Criticism?, p. 78.

(162) Из выступления Джеральда Хоторна на ежегодной встрече Евангельского богословского общества в Уитоне, штат Иллинойс, в декабре 1973 года.

(163) Robert Gundry, The Use of the ОТ in St. Matthew’s Gospel (Leiden: Brill, 1967), pp. 181-185.

(164) Osborne, «The Evangelical and Redaction Criticism», pp. 313, 322.

(165) M.D.Hooker, «On Using the Wrong Tool» //Theology 75 (1972): 570-581.

(166) Perrin, Rediscovering the Teaching of Jesus, pp. 15-49.

(167) Reginald H. Puller, A Critical Introduction to the New Testament (Naperville, III.: Alec R. Allenson, 1966), pp. 91-104.

(168) C.S.Lewis, «Modern Theology and Biblical Criticism» //Christian Reflections (Grand Rapids: Eerdmans, 1974), pp. 159-162. См. также разгромную критику Вальтером Кауфманом понятия «quellenscheidung» и его пародию на анализ «Фауста» Гете (Walter Kaufmann, Critique of Religion and Philosophy, pp. 374-388). Критика, исходящая от светского автора — Вальтера Кауфмана, производит даже больше впечатления, чем критика Льюиса.

(169) Perrin, What Is Redaction Criticism?, p. 40.

(170) Soren Kierkegaard, Concluding Unscientific Postcript, trans. D.F.Swenson and W. Lowrie(Princeton, N. J.: Princeton University, 1941), pp. 182ff.

(171) Joachim Jeremias, New Testament Theology (New York: Scnbner, 1971), vol. 1, p.37.

(172) Rudolf Bultmann, «New Testament and Mythology» //Kerygma and Myth, ed. Hans Bartsch (New York: Harper and Row, 1961), pp. 1-44.

(173) Ibid., pp. 1, 2. Под мифом Бультман понимает образы, которые человек черпает из окружающего мира и с помощью которых пытается выразить понимание себя самого и невидимых духовных сил.

(174) Ibid.,p.3.

(175) Ibid.,p.4.

(176) Ibid.,p.5.

(177) «Dogma» //New Catholic Encyclopedia (New York: McGraw Hill, 1967), vol. 4, pp. 947-948.

(178) G. Ernest Wright and Reginald Fuller, Book of the Acts of God (Garden City, N. Y.: Doubleday, 1959); Bernhard Anderson, Understanding the Old Testament, 3rd ed. (Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall, 1975).

(179) Langdon Gilkey, «Cosmology, Ontology, and the Travail of Biblical Language» //Journal of Religion 41 (1961) pp. 194-205.

(180) Ibid., pp. 198, 194.

(181) Harry Fosdick, The Modern Use of the Bible (New York: Macmillan, 1933), p. 99.

(182) Ibid., p. 100.

(183) Ibid., p. 101.

(184) Ibid., p. 103.

(185) J. Gresham Machen, Christianity and Liberalism (Grand Rapids: Eerdmans, 1923), p. 34.

(186) Ibid.,p.36.

(187) Ibid.,p.37-38.

(188) Walter Rauschenbusch, Christianizing the Social Order (New York: Macmillan, 1919), p. 49.

(189) Ibid.,p.50ff

(190) Ibid.,p.66.

(191) William Hordern, New Directions in Theology Today, vol. 1, Introduction (Philadelphia: Westminster, 1966)

(192) Ibid., р. 141-142.

(193) Paul Van Buren, The Secular Meaning of the Gospel (New York: Macmillan, 1963).

(194) William Hamilton, «The Death of God Theologies» //Thomas J. J. Altizer and William Hamilton, Radical Theology and the Death of God (Indianapolis: Bobbs Merrill, 1966), p. 27.

(195) Ibid.,p.35 36,39.

(196) Ibid.,p.25.

(197) Thomas J J. Altizer, The Gospel of Christian Atheism (Philadelphia: Westminster, 1966), pp. 102-112.

(198) Hamilton, «The Death of God Theologies Today», pp. 37-42.

(199) Thomas J. J. Altizer, «Theology and the Death of God» //Radical Theology and the Death of God, pp. 98-101.

(201) Hordern, New Directions, vol. 1, pp. 146-147.

(202) Ibid., pp.148 149

(203) На этих вопросах мы подробнее остановимся в главе 9.

(204) Августин, О христианском учении, 3.

(205) Bertrand Russell, A History of Western Philosophy (New York: Simon and Schuster, 1945), chapter 31.

(206) The Age of Analysis, ed. Morton White (New York: New American Library, 1955), pp. 203-205.

(207) Ibid , pp. 207 208. Априорные заявления логически предшествуют чувственному восприятию и не зависят от него; апостериорные заявления логически следуют за чувственным восприятием и зависят от него.

(208) Ibid., p.209.

(209) Rudolf Carnap, Philosophy and Logical Syntax (New York: AMS, 1979), p. 17.

(210) William Hordern, Speaking of God (New York: Macmillan, 1964), p. 61.

(211) John Macquarrie, God Talk An Examination of the Language and Logic of the Theology (New York: Harper and Row, 1967), pp. 108-109.

(212) John Wisdom, «Gods» //Philosophy and Psychoanalysis (Oxford. B.Blackwell, 1957), pp. 154-155

(213) Antony Flew, «Theology and Falsification» //New Essays in Philosophical Theology, ed. Antony Flew and Alasdair MacIntyre (New York: Macmillan, 1955), p. 97.

(214) Carnap, Philosophy and Logical Syntax, pp. 26-31.

(215) Ibid.

(216) Frederick Ferre, Language, Logic and God (New York: Harper and Row, 1961), chapter 4.

(217) Ludwig Wittgenstein, Tractatus Logico Philosophicus (New York: Harcourt, Brace, 1922), p. 189.

(218) Carnap, Philosophy and Logical Syntax, p. 38.

(219) A. J. Ayer, Language, Truth, and Logic (New York: Dover, 1946), p. 16.

(220) Ferre, Language, Logic, and God, p. 58.

(221) Ludwig Wittgenstein, Philosophical Investigations, trans. G.E.M.Anscombe, 3rd ed. (New York: Macmillan, 1958), pp 11 (е) , 12 (е) .

(222) Ibid., p. 19 (e) .

(224) Ferre, Language, Logic, and God, pp. 64 65.

(225) Ibid , ? 65.

(226) Hordern, Speaking of God, pp. 49 52.

(227) Jerry Gill, «The Meaning of Religious Language» //Christianity Today, 15 January 1965, pp. 16 21.

(228) Ibid.

(229) R.M.Hare, «Theology and Falsification» //New Essays in Philosophical Theology, ed. Flew and Maclntyre, pp. 99-103. Дон — руководитель, наставник или член совета колледжа в Оксфорде и Кембридже или в более широком смысле — преподаватель колледжа или университета. Блик — неологизм.

(230) Hordern, Speaking of God, p. 132.

(231) Ibid., p. 139.

(232) Ibid.,pp. 148-149.

(233) Ibid., p. 154.

(234) Ibid., pp. 140 141.

(235) Ibid.,p. 142.

(236) Ibid., p. 161.

(237) Ibid.,p.162

(238) Ibid., pp. 164 165.

(239) Ibid., р. 166.

(240) Ibid., p. 153.

(241) Ibid., р. 170.

(242) Ibid., р. 172.

(243) Ibid., pp. 174 175.

(244) Ibid., p. 176.

(245) Ibid., p.177.

(246) John Hick, Faith and Knowledge, 2nd ed. (Ithaca, N. Y.: Cornell University, 1966), pp. 169-199.

(247) Frederick Ferre, Language, Logic, and God, p. 161. См. также: Basic Modern Philosophy of Religion (New York: Scribner, 1967).

(248) Charles W. Morris, Foundations of the Theory of Signs (Chicago: University of Chicago, 1938), pp. 1-9.

(249) Ferre, Language, Logic, and God, p. 148.

(250) Morris, Theory of Signs, pp. 6, 29-42.

(251) Ferre, Language, Logic, and God, p. 162.

(252) Ibid., pp. 162-163.

(253) Ibid., p. 154. Термин «библейское богословие» Ферре употребляет в первом значении, рассмотренном в главе 1, то есть как библейско-богословское движение.

(254) Gordon Clark, A Christian View of Men and Things (Grand Rapids: Eerdmans, 1952), pp. 29-31.

(255) Ferre, Language, Logic, and God, p. 147.

(256) Ibid., p. 163.

(257) Ibid.

(258) Ibid., pp. 155,157.

(259) Ibid., pp. 164-165.

(260) Ibid., pp. 161-162.

(261) Kai Nielsen, «Can Faith Validate God-Talk?» // Theology Today 20, no. 1 (July 1973): 158-173.

(262) Ian Ramsey, Religious Language: An Empirical Placing of Theological Phrases (New York: Macmillan, 1957), p. 28.

(263) Ibid., p. 30. См. также: Models and Mystery (New York: Oxford University, 1964).

(264) Ramsey, Religious Language, p. 26.

(265) Anthony Thiselton, The Two Horizons: New Testament Hermeneutics and Philosophical Description (Grand Rapids: Eerdmans, 1980), p,418.

(266) В русской литературе традиционно употребляется выражение «рождение свыше», как в Синодальном переводе стихов Ин. 3:3 и 3:7. Однако автор правильным считает перевод «родиться заново» и «второе» или «новое рождение» (см. гл. 44, раздел о духовном возрождении). Далее мы будем придерживаться терминологии автора. — Прим перев

(267) Ferre, Language, Logic, and God, p. 14.

(268) Ramsey, Religious Language, p. 30.

(269) Ibid , pp. 30ff.

(270) Ferre, Language, Logic, and God, pp. 165 166.

(271) С.S. Lewis, Mere Christianity (New York: Macmillan, 1952), pp. 17-39.

(272) Edward Carnell, Christian Commitment: An A/totogetic (Grand Rapids: Eerdmans, 1957), pp. 80-116.

(273) Francis Schaeffer, The God Who Is There (Downers Grove, Ш.: Inter-Varsity, 1968), pp. 119-.25.

(274) Фома Ливийский, Сумма теологии, часть 1, вопрос 2.

(275) Аргументация четвертого доказательства, в сущности, заключается в той, что, поскольку в мире имеются различные степени совершенства, должно где-то существовать и высшее совершенство.

(276) Rene Descartes, Meditations //The Philosophical Work’s of Descartes (Cambidge: Cambridge University, 1911), vol. 1, pp. 180-181.

(277) Georg Hegel, Lecture» on the Philosophy of Religion, Appendix: «Lectures on the Proofs of the Existence of God»; Encyclopedia of Philosophical Sciences, «Logic», paragraph 51; Lectures on the History of Philosophy, Part 2, section 2.

(278) Charles Hartshorne, Man’s Vision of God and the Logic of Theism (Hamden, Conn.: Shoe String, 1941); «Formal Validity and Real Significance of the Ontological Argument» //Philosophical Review 53 (1944): 225-245.

(279) Например: The Many Faced Argument, ed. John H.Hick and Arthur C.McGill (New York: Macmillan, 1967).

(280) David Hume, An Enquiry Concerning Human Understanding, section 11; Gordon H. Clark, A Christian View of Men and Things (Grand Rapids: Eerdmans, 1952), p. 29.

(281) David Hume, A Treatise of Human Nature, book 1, part 36, sections 2-4.

(282) Karl Barth, God, Grace and Gospel (Edinburgh: Oliver and Boyd, 1969), pp. 67-58.

(283) Karl Barth, Church Dogmatics (Edinburgh: Т. and Т. Clark, 1957), vol. 2, part 1, p. 121.

(284) Karl Barth, «Nol» // Emil Brunner and Karl Barth, Natural Theology, trans. Peter Fraenkel (London: Geoffrey Bles. The Centenary Press, 1946), p. 62.

(285) Barth, Church Dogmatics, vol. 2, part 1, p. 93.

(286) Karl Barth //Revelation, ed. John Bailhe and Hugh Martin (New York: Macmillan, 1937), p. 49.

(287) Barth, Church Dogmatics, vol. 2, part 1, ? 105.

(288) B Синодальной переводе стих 4 звучит иначе: «Нет языка, и нет наречия, где не слышался бы голос их». — Прим перев

(289) Ibid,p.108

(290) Ibid.p.119.

(291) Karl Barth, Evangelical Theology An Introduction (New York: Holt, Rinehard and Winston, 1936).

(292) Пиэль, хифиль — грамматические глагольные формы еврейского языка, которыми обозначаются различные виды действия. — Прим. перев.

(293) Дополнительные замечания, касающиеся этих различных подходов, см. в работе: Franz Delitzsch, Biblical Commentary on the Psalms (Grand Rapids: Eerdmans, 1955), vol. 1, pp. 281-283.

(294) Правило «лезвия Оккама», названное так по имени Уильяма из Оккама, — эквивалент современного правила экономии: не следует вводить больше понятий, чем это необходимо для объяснения.

(295) John Calvin, Institutes of the Christian Religion, book 1, chapter 6, section 1.

(296) Более полное изложение этого вопроса см. в работе: Millard J.Erickson, «Hope for Those Who Haven’t; Heard? Yes, but…» //Evangelical Missions Quarterly 2 (1975″: 122-26.

(297) Benjamin В. Warheld, «The Biblical Idea of Revelation» //The Inspiration and Authority of the Bible, ed. Samuel G. Craig (London: Marshall, Morgan and Scott, 1951), p. 74.

(298) О переводе слов atonement в redemption в данной книге си. сноску в начале гл. 37. — Прим ред.

(299) Ibid., p. 75.

(300) Bernard Ramm, Special Revelation and the Word of God (Grand Rapids: Eerdmans, 1961), pp. 36-37.

(301) Койне — сложившийся в эллинистический период иа ионийско-аттической диалектной основе единый греческий язык деловой, научной я художественной литературы. — Прим. перев. (302) Ibid., р.39.

(303) Langdon Gilkey, «Cosmology, Ontology, and the Travail of Biblical Language» //Journal of Religion 41 (1961): 196.

(304) G. Ernest Wright, God Who Acts: Biblical Theology as Recital (London: SCM, 1952), p. 107.

(305) Ibid., pp. 50-58.

(306) David H. Kelsey, The Uses of Scripture in Recent Theology (Philadelphia: Fortress, 1975), p. 37.

(307) John Baillie, The Idea of Revelation in Recent Thought (New York: Columbia University, 1956), p. 64.

(308) Emil Brunner, Revelation and Reason (Philadelphia: Westminster, 1946), p. 25.

(309) Ibid.,p.33.

(310) Karl Barth, Church Dogmatics (Edinburgh: T. and T. Clark, 1936), vol 1, part 1, pp. 124-125.

(311) Ibid.,p.127.

(312) Ibid., pp. 158-159.

(313) Ibid., pp. 60-61.

(314) Revelation as History, ed. Wolfhart Pannenberg (New York: Macmillan, 1968).

(315) Gilkey, «Cosmology», pp. 198-200.

(316) Revelation as History, pp. 45-46.

(317) Ibid.,p.l83.

(318) Ramm, Special Revelation, p. 54.

(319) Ibid., pp. 59-60.

(320) James Barr, «The Interpretation of Scripture. II. Revelation Through History in the Old Testament and in

Modern Theology» //Interpretation 17 (1963): 196.

(321) Wright, God Who Acts, p. 103.

(322) Барр употребляет выражения «в истории» и «через историю» как равнозначные и взаимозаменяемые; в данном контексте он имеет в виду то, что мы обозначили как «откровение в истории».

(323) Barr, «Interpretation of Scripture», p. 197.

(324) Ibid., pp. 201-202.

(325) Vincent Taylor, «Religious Certainty» // The Expository Times 72 (1960): 51.

(326) C.H.Dodd, The Bible Today (New York: Macmillan, 1947), p.351.

(327) Baillie, Idea of Revelation , pp. 85ff.

(328) William Temple, Nature, Man and God (London: Macmillian, 1939). p. 316.

(329) Emil Brunner, The Divine-Human Encounter, trans. Amandus W. Loos (Philadelphia: Westminster, 1943), pp. 112-113.

(330) Ibid., pp. 84-89.

(331) Emil Brunner, Our Faith (New York: Scribner, 1936), p. 10.

(332) Barth, Church Dogmatics, vol. 1, pp. 268-269.

(333) Edward Carnell, The Case for Orthodox Theology (Philadelphia: Westminster, 1959), pp 29 30.

(334) William Hordern, The Case for a New Reformation Theology (Philadelphia: Westminster, 1959), p. 72.

(335) Ibid., pp. 80-82.

(336) Brunner, Our Faith, p. 11.

(337) Brunner, Divine Human Encounter, p. 110.

(338) Ibid.

(339) Ibid., pp. Ill 112.

(340) Bernard Ramm, The Pattern of Authority (Grand Rapids: Eerdmans, 1957), p. 98.

(341) John Newton Thomas, «How Earth Has Influenced Me» // Theology Today 13 (1956): 368 369.

(342) Kenneth L.Pike, «Language and Meaning: Strange Dimensions of Truth» // Christianity Today, 8 May 1961, p. 27.

(343) Ramm, Special Revelation, pp. 161ff.

(344) Abraham Kuyper, Principles of Sacred Theology (Grand Rapids: Eerdmans, 1954), p. 441.

(345) James Martmeau, A Study of Religion Its Sources and Contents (Oxford: Clarendon, 1889), pp. 168 171.

(346) Auguste Sabatier, Outlines of a Philosophy of Religion (New York: James Pott, 1916), p. 90.

(347) Augustus H. Strong, Systematic Theology (Westwood, NJ.: Revell, 1907), pp. 21Ш.

(348) J.I. Packer, Fundamentalism and the Word of God (Grand Rapids: Eerdmans, 1958), p. 79.

(349) John R. Rice, Our God Breathed Book — The Bible (Murf reesboro, Tenn.: Sword of the Lord, 1969), pp. 192, 261ff., 277ff. Раис принимает термин надиктовывание, но отвергает выражение механическое надиктовывание.

(350) Например, Кальвин, комментируя 2 Тим. 3:16, пишет, что «закон и пророки — это учение, создававшееся не в соответствии с волей и прихотями людей, но продиктованное Святым Духом» — Commentaries on the Epistles to Timothy. Titus, and Philemon (Grand Rapids: Eerdmans, 1957), pp. 137-142; cf. J.I.Packer, «Calvin’s View of Scripture» //God’s Inerrant Word, ed. John W.Montgomery (Minneapolis: Bethany Fellowship, 1974), pp. 102-103; Marvin W.Anderson, The Battle for the Gospel (Grand Rapids: Baker, 1978), pp. 76-78.

(351) Benjamin В. Warfield, «The Biblical Idea of Inspiration» //The Inspiration and Authority of the Bible, ed. Samuel G.Craig (London: Marshall, Morgan and Scott, 1951), pp. 131-166.

(352) Dewey Beegle, Scripture, Tradition, and Infallibility (Grand Rapids: Eerdmans, 1973).

(353) Paul Schanz, A Christian Apology (New York: Pustet, 1891 — 1896); cf. Honore Coppieters, «Apostles» // The Catholic Encyclopedia, ed. Charles G. Herbermann et al. (New York: Encyclopedia Press, 1907), vol. 1, p. 628.

(354) Beegle, Scripture, Tradition, and Infallibility, pp. 175-197.

(355) Kennett L. Pike, «Language and Meaning: Strange Dimensions of Truth» //Christianity Today, 8 May 1961, p. 28.

(356) Eugen Fink, «Die phanomenologische Philosophie Edmund Husserls in der gegenwartigen Kritik» // Kantstudien 38 (1933): 319-383.

(357) Следует отметить, что во 2 Пет. 1:20-21 говорится об авторах, тогда как во 2 Тим. 3:16 о написанном ими. Таким образом, мы видим, что вопрос, относится богодухновенность к автору или к написанному тексту, несостоятелен.

(358) Harold Lindsell, The Battle for the Bible (Grand Rapids: Zondervan, 1976), pp. 165-166.

(359) Roger Nicole, «The Nature of Inerrancy» //Inerrancy and Common Sense, ed. Roger Nicole and J. Ramsey Michaels (Grand Rapids: Baker, 1980), pp. 71-95.

(360) Daniel P.Fuller, «Benjamin B.Warfield’s View of Faith and History» //Bulletin of the Evangelical Theological Society 11 (1968): 75-83.

(361) Jack Rogers, «The Church Doctrine of Biblical Authority» //Biblical Authority, ed. Jack Rogers (Waco, Тех.: Word, 1977), pp. 41-46. См. также: James Orr, Revelation and Inspiration (Grand Rapids: Eerdmans, 1952 reprint), pp. 217-218.

(362) W. D. Davies, Paul and Rabbinic Judaism (London: S. P. C. K., 1966), p.311.

(363) Paul King Jewett, Man as Male and Female (Grand Rapids: Eerdmans, 1975), pp. 112-114,119,134-139, 145-147.

(364) Emil Brunner, Our Faith (New York: Scribner, 1936), pp. 9-10; Revelation and Reason (Philadelphia: Westminster, 1946), pp. 36-37.

(365) David Hubbard, «The Irrelevancy of Inerrancy» //Biblical Authority, ed. Jack Rogers, pp. 151-181.

(366) Helmut Thielicke, A Little Exercise for Young Theologians (Grand Rapids: Eerdmans, 1962), pp. 25-26.

(367) Августин, Послание 82.3.

(368) Martin Luther, Werke, Weimar edition (WA), vol. 34.1, p. 356.

(369) John Calvin, Institutes of the Christian Religion, book 1, chapter 6, section 3; cf. Edward A.Dowey, Jr., The Knowledge of God in Calvin’s Theology (New York: Columbia University, 1952), pp. 100-105.

(370) Richard Lovelace, «Inerrancy: Some Historical Perspectives» //Inerrancy and Common Sense, ed. Roger Nicole and J.Ramsey Michaels, pp. 26-36.

(371) Dewey Beegle, Scripture, Tradition, and Infallibility (Grand Rapids: Eerdmans, 1973), pp. 219-222.

(372) Benjamin В. Warfield, «The Real Problem of Inspiration» //The Inspiration and Authority of the Bible, ed. Samuel G.Craig (London: Marshall, Morgan and Scott, 1951), pp. 219-220.

(373) Edward J. Young, Thy Word Is Truth (Grand Rapids: Eerdmans, 1967).

(374) Louis Gaussen, The Inspiration of the Holy Scriptures (Chicago: Moody, 1949), pp. 214-215.

(375) Lindsell, Battle for the Bible, pp. 165-166.

(376) Everett Harrison, «The Phenomena of Scripture» //Revelation and the Bible, ed. Carl Henry (Grand Rapids: Baker, 1959), pp. 237-260.

(377) Edward Carnell, The Case for Orthodox Theology (Philadelphia: Westminster, 1959), pp. 109-111.

(378) Harrison, «Phenomena of Scripture», p. 249.

(379) Orr, Revelation and Inspiration, pp. 171-181.

(380) Beegle, Scripture, Tradition, and Infallibility, pp. 195-197.

(381) Кальвин доказывает, что цитирование Ветхого Завета новозаветным автором не гарантирует точности ветхозаветного текста в цитате. Но в подобных случаях аргументация автора Нового Завета не зависит от имеющейся в цитате неточности. Например, Лука может приводить цитату из неточного текста Септуагинты, но при этом его учение основывается на абсолютно верных и точных положениях текста Септуагинты — Commentary upon the Acts of the Apostles (Grand Rapids: Eerdmans, 1949), vol. 1, pp. 263-264; cf. Commentary on the Book of the Prophet Isaiah (Grand Rapids: Eerdmans, 1956), vol. 2, p. 364.

(382) См. Everett Harrison, «Criteria of Biblical Inerrancy» //Christianity Today, 20 January 1958, pp. 16-17.

(383) Например, E.D.Hirsch, Validity in Interpretation (New Haven, Conn.: Yale University, 1967); cf. Walter Kaizer, «Legitimate Hermeneutics» //Inerrancy, ed. Norman L. Geisler (Grand Rapids: Zondervan, 1979), pp. 117-147.

(384) Синод «низринулся». — Прим. перев.

(385) G. Abbott-Smith, A Manual Greek Lexicon of the New Testament (Edinburgh: T. and T. Clark, 1937), p. 377.

(386) William Hordern, New Directions in Theology Today, vol. 1, Introduction (Philadelphia: Westminster, 1966), p. 83.

(387) Beegle, Scripture, Tradition, and Infallibility, pp. 156-169.

(387) Приведено в работе: Harrison, «Phenomena of Scripture», p. 239.

(389) Bernard Ramm, The Pattern of Authority (Grand Rapids, Eerdmans, 1957), pp. 10,12.

(390) Результаты опроса, посвященного религиозным воззрениям американцев и проведенного институтом Гэллапа совместно с журналом «Кристианити Тудей», предоставлены Уолтером Элуэллом, автором статьи: Walter A.Elwell, «Belief and the Bible: A Crisis of Authority?» //Christianity Today, 21 March 1980, pp. 20-23.

(391) S. E. Donlon, «Authority, Ecclesiastical» //New Catholic Encyclopedia (New York: McGraw-Hill, 1967), vol. l, p.1115.

(392) Albert Henry Newman, A History of Anti-Pedobaptism (Philadelphia: American Baptist Publication Society, 1897), pp. 62-67.

(393) William Paley, A View of the Evidences of Christianity and the Horae Paulinae (London: Longman, Brown, Green, and Longmans, I860).

(394) William F.Arndt and F. Wilbur Gingrich, eds., A Greek — English Lexicon of the New Testament, 4th ed. (Chicago: University of Chicago, 1967), p. 176.

(395) А. Т. Robertson, A Grammar of the Greek New Testament т the Light of Historical Research, 5th ed. (London. Hodder and Stoughton, 1923), pp. 676-677.

(396) Richard Trench, Synonyms of the New Testament (Grand Rapids: Eerdmans, 1953), pp. 13-15.

(397) A.C.McGiffert, Protestant Thought Before Kant (New York: Harper, 1961), p. 146.

(398) В одной церкви необходимо было принять решение в отношении двух предложенных проектов нового храма. Согласно настойчивым утверждениям одного из членов церкви, Господь сказал ему, что церковь должна одобрить проект большего во площади храма. Основанием для такого выбора должно было стать то, что отношение между числом мест в храме согласно этому проекту в числом мест в храме по другому проекту составляло пять к трем, — точно то отношение, которое было между числом ударов по земле, предписанным Елисеем Иоасу, и действительным числом ударов Иоаса по земле (4 Цар. 13:16-19). В конце концов в церкви произошел раскол из-за несогласия в этом и в других аналогичных вопросах.

(399) Августин, О граде Божьем 9.16.

(400) Augustine, Soliloquies 1.12; De libero arbitrio 2.12.34.

(401) Синод, «душевный человек не принимает того, что от Духа Божия» (1 Кор. 2:14). — Прим. перев

(402) Daniel Fuller, «The Holy Spirit’s Role in Biblical Interpretation» //Scripture, Tradition, and Interpretation, ed. W. Ward Gasque and William Sanford LaSor (Grand Rapids: Eerdmans, 1978), pp. 189-198.

(403) John Calvin, Institutes of the Christian Religion, book 1, chapters 7 and 9.

(404) Ibid., book 1, chapter 8.

(405) J. В. Phillips, Your God Is Too Small (New York: Macmillan), 1961.

(406) Например: Stephen Charnock, Discourses upon the Existence and Attribute» of God (Grand Rapids: Barker, 1979 reprint).

(407) Phillips, Your God Is Too Small, pp. 63-66.

(408) William G.T.Shedd, Dogmatic Theology (Grand Rapids: Zondervan, 1971 reprint), vol 1, p. 158.

(409) Charnock, Existence and Attributes of God.

(410) Louis Berkhof, Systematic Theology (Grand Rapids: Eerdmans, 1953), p. 55.

(411) Augustus Strong, Systematic Theology (Westwood, N. J.: Revell, 1907), pp. 247-249.

(412) Ibid.

(413) Edgar Y. Mullins, The Christian Religion in Its Doctrinal Expression (Philadelphia: Judson, 1927), p. 222.

(414) Berkhof, Systematic Theology, p. 66.

(415) James E.Talmage, A Study of the Articles Of Faith, 36th ed. (Salt Lake City: Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 1957), p. 48.

(416) Georg Hegel, Lectures on the Philosophy of Religion (New York: Humanities, 1962), vol. 1, pp. 90-106.

(417) G.T.Manley, «Hinduism» //The World’s Religions, ed. J.N.D.Anderson (Grand Rapids: Eerdmana, 1955), p. 107.

(418) Walter Eichrodt, Theology of the Old Testament (Philadelphia: Westminster, 1967), vol. 2, pp. 40-46.

(419) См.: James Barr, Biblical Words for Time (Naperville, 111.: Alec R.Allenson, 1962), в частности, его критику Оскара Кульмана: Christ and Time: The Primitive Christian Conception of Time and History (Philadelphia: Westminster, 1950).

(420) Jurgen Moltmann, The Theology of Hope (New York: Harper and Row, 1967).

(421) John B.Cobb, Jr., and David Ray Griffin, Process Theology: An Introductory Exposition (Philadelphia: Westminster, 1976), p. 14.

(422) Ibid., p.21.

(423) Ibid., pp. 44-45.

(424) Ibid., p. 47.

(425) Alfred North Whitehead, Process and Reality (New York: Macraillan, 1929), pp. 524, 530.

(426) Daniel Day Williams, «How Does God Act? An Essay in Whitehead’s Metaphysics» //Process and Divinity The Hartshorne Festschrift, ed. William L.Reese and Eugene Freeman (La Salle, 111.: Open Court, 1964), p. 177.

(427) Louis Berkhof, Systematic Theology (Grand Rapids: Eerdmans, 1953), p. 73.

(428) Augustus Strong, Systematic Theology (Westwood, N. J.: Revell, 1907), p. 297.

(429) Например: Anselm, Cur Deus homo 1.12,

(430) William of Ockham, Reportatio, book 3, questions 13C, 12CCC.

(431) Strong, Systematic Theology, pp. 567-573.

(432) С.S. Lewis, The Problem Of Pain (New York: Macmillan. 1962), pp. 144-164.

(433) См.: Тертуллиан, Против Маркиона.

(434) Nels Ferre, The Christian Understanding of God (New York: Harper and Brothers, 1951), pp. 227f.

(435) Joseph Fletcher, Situation Ethics: The New Morality (Philadelphia: Westminster, 1966), pp. 86-102.

(436) William G.T.Shedd, Dogmatic Theology (Grand Rapids: Zondervan, 1971 reprint), vol. 1, pp. 377-378.

(437) Berkhof, Systematic Theology, p. 52.

(438) Со1ш Gunton, «Transcendence, Metaphor, and the Knowability of God» // The Journal of Theological Studies, n.s. 31 (1980). 509.

(439) Borden P.Bowne, The Immanence of God (Boston: Houghton Mifflin, 190S), ? 17.

(440) Ibid., p. 18.

(441) Friedrich Schleiermacher, On Religion: Speeches to Its Cultured Despisers (New York: Harper and Row, 1958), p. 88.

(442) James Orr, God’s Image in Man and Its Defacement in the Light of Modern Denials (Grand Rapids: Eerdmans, 1948), pp. 201-202.

(443) Bowne, Immanence, p. 23.

(444) Schleiermacher, On Religion, p. 89.

(445) John Herman Randall, Jr., The Making of the Modern Mind, rev. ed. (Boston: Houghton Mifflin, 1940),p. 659.

(446) John Fiske, Through Nature to God (Boston: Houghton Mifflin, 1899), p.64. Ср.: Randall, Modern Mind, pp. 555-556.

(447) Walter Rauschenbusch, Christianizing the Social Order (New York: Macmillan, 1919).

(448) Friedrich Schleiermaoher, The Christian Faith (New York: Harper and Row, 1963), pp. 877ff.

(449) Donald Bailhe, God Was in Christ (New York: Scribner, 1948), pp. 114-118

(450) Paul Tillich, Systematic Theology (Chicago: University of Chicago, 1951), vol. 1, pp. 235ff.

(451) Paul Tillich, What It Religion?, ed. James Luther Adams (New York: Harper and Row, 1969), p. 82.

(452) Tillich, Systematic Theology, vol. 1, p. 245.

(453) Ibid., p. 127. Ср.: Paul Tillich, The Courage to Be (New Haven, Conn.: Yale University, 1952), pp. 84ff., a также описание медитации Ролло Мей в работе: Paulas: Reminiscences of a Friendship (New York: Harper and Row, 1973), pp. 94-96.

(454) Thomas J. J.Altizer, The Gospel of Christian Atheism (Philadelphia: Westminster, 1966), pp. 77-84.

(455) William Hamilton, «The Death of God Theologies Today» //Thomas J. J.Altizer and William Hamilton, Radical Theology and the Death of God (Indianapolis: Bobbs-Merril, 1966), p. 49.

(456) Ibid.,p.48.

(457) William Hamilton, «The Unfinished Agenda of the Death of God Theology» (речь в Вифанийской богословской семинарии, Оук-Брук, штат Иллинойс, март 1966 г.).

(458) Karl Barth, The Church and the Political Problems of Our Day (New York: Scribner, 1939).

(459) Edward Scribner Ames, Religion (New York: Henry Holt, 1929), p. 133.

(460) John A.T.Robinson, Honest to God (Philadelphia: Westminster 1963), pp. 29-44.

(461) Karl Barth, Der Romerbrief: Abdruck der neuen Bearbeitung (Zurich: E. V. Z. Verlag, 1967), pp. llf.

(462) Ibid.,.p-SlS.

(463) Ibid., p. 11.

(464) Karl Barth, Church Dogmatics (Edinburgh: T.and T.Clark, 1936), vol. 1, part 1, pp. 188-190.

(465) Martin Heinecken, The Moment Before God (Philadelphia: Muhlenberg, 1966), pp. 81-83.

(466) Seren Kierkegaard, Concluding Unscientific Postscript, trails. D.F.Swenson and W.Lowrie (Princeton, N. J.: Princeton University, 1941), p. 369.

(467) Heinecken, Moment Before God, pp. 90-93.

(468) Frederick Herzog, «Toward the Waiting God» //The Future of Hope: Theology as Eschatology, ed. Frederick Herzog (New York: Herder and Herder, 1970), pp. 69-61.

(469) Rudolf Otto, The Idea of the Holy (New York: Oxford University, 1958), pp. 12-40.

(470) Есть и другие истолкования этого места, например: Ernst Lohraeyer, Kyrios Jesus: Eine Untersuchung ги Phil 2, 5-11, 2 (nd) ed. (Heidelberg: Carl Winter, 1961); Ralph Martin, Carmen Chratl (Cambridge: University Press, 1967). Но я хочу привлечь внимание читателя к следующим работам: Reginald H.Fuller, The Foundations of New Testament Christology (New York: Scribner, 1965), p. 235, n. 9; Leon Morris, The Lord from Heaven: A Study of the New Testament Teaching on the Deity and Humanity of Jesus (Grand Rapids: Eerdmans, 1958); Paul D.Feinberg, «The Kenosis and Christology: An Exegetical-Theolo-gical Analysis of Philippians 2:6-11» //«Trinity Journal, n.s. 1 (1980): 21-46. Моррис, например, комментирует: «Невозможно утверждать, что Павел думал об Иисусе как о простом человеке. Флп. 2:6 и следующие стихи надо рассматривать и понимать как заявление о Божественности Иисуса в полном смысле слова» (с. 74).

(471) Theodoras Vriezen, An Outline of Old Testament Theology (Oxford: B. Blackwell, 1958″, p. 179.

(472) Walter Eichrodt, Theology of the Old Tettament (Philadelphia: Westminster, 1961), p. 187.

(473) G. A. F. Knight, A Biblical Approach to the Doctrine of the Trinity (Edinburgh: Oliver and Boyd, 1953), p. 20.

(474) Ibid.

(475) Paul King Jewett, Man as Male and Female (Grand Rapids: Eerdmans, 1975), pp. 33-40,43-48; Karl Barth, Church Dogmatics (Edinburgh: T. and T. Clark, 1958), vol. 3, part 1, pp. 183-201.

(476) Artur W. Wainwright, The Trinity in the New Testament (London: S. P. C. K., 1962), pp. 267ff.

(477) George S. Hendry, The Holy Spirit in Christian Theology (Philadelphia: Westminster, 1956), p. 31.

(478) Юстия Мученик, Разговор с Трифоном иудеем 61.2; 128.3 и далее.

(479) Тертуллиал, Апология 21.11-13.

(480) Tertullian, De praescrlptiont haereticorum 53; Евсевкй, Церковная история 6.28.

(481) Афанасий, О постановлениях Никейского синода (Защита Никейского собора) 5.24; Послание о соборах в Аримине и Селевкии 2.26; Евсевий, Церковная история 7.30.

(482) Tertullian, Adversus Praxeam I.

(483) Афанасий, Четыре слова на ариан 3.23.4.

(4S4) Tertullian, Adversus Praxeam 29.

(485) Василий, Письма 38.8.

(486) Ibid., 38.5; 214.4; 236.6.

(487) Augustine, De trimtate 8.10.

(488) Августин, Исповедь 13.11.

(488) Augustine, De trinitate 9.2-8.

(490) Ibid., 10.17-19.

(491) Ibid., 14.11-12.

(492) Louis Berkhof, Systematic Theology (Grand Rapids: Eerdmans, 1953), p. 109.

(493) Benjamin B.Warfield, «Predestination» //Biblical Doctrines (New York: Oxford University, 1929), p.4.

(494) Ibid., pp. 7-8.

(495) Ibid., p. 15.

(496) Bernard Ramm, Protestant Christian Evidences (Chicago: Moody, 1953), p. 88.

(497) Augustus Strong, Systematic Theology (Westwood, N. J.: Revell, 1907), pp. 353-354.

(498) J. Gresham Machen, The Christian View of Man (Grand Rapids: Eerdmans, 1947), p. 78.

(499) Henry C. Thiesseti, Introductory Lectures in Systematic Theology (Grand Rapids: Eerdmans, 1949), p. 157.