Библиография (500-999)

(500) Francis Brown, S. R. Driver, and Charles A. Briggs, Hebrew and English Lexicon of the Old Testament (New York: Oxford University, 1965), pp. 393-395.

(501) Я придерживаюсь того, что Энтони Флу назвал «совместимой свободой»: человеческая свобода совмещается (в донном случае) с Божьим решением о непреложности всего происходящего — Antony Flew, «Compatibilism, Free Will, and God» //Philosophy 48 (1973): 231-232.

(502) Gottfried W. Von Leibniz, Theodicy: Essays on the Goodness of God, the Freedom of Man and the Origin of Evil (New Haven, Conn.: Yale University, 1952). По концепции Лейбница, Бог действует в сфере воспроизводства существ, где существует неизмеримое количество возможностей. Свойства каждой гипотетической личности включают в себя определенные действия в каждой ситуации, с которой она сталкивается. Бог, зная неограниченные возможности, делает так, что на свет появляются индивидуумы, по собственному выбору реагирующие в каждой ситуации в точном соответствии с замыслом Бога. Тем самым свободные решения и действия человека Бог делает неизбежными, но не вынужденными. Это различие имеет крайне важное значение для понимания позиции, отстаиваемой в этой главе. В приведенном нами примере Бог производит на свет человека, который по своему свободному выбору будет показывать пальцем направо, а не того, идентичного во всех иных отношениях, который решит, что следует показать пальцем налево. То есть мы можем сказать, что человек, показывающий пальцем направо, свободно делает тот выбор, которого от него ждет Бог.

(503) Benjamin В. Warfield, The Plan of Salvation (Grand Rapids: Eerdmans, 1972), pp. 90-91. В конечном счете точная взаимосвязь между Божьей властью и человеческой свободой остается, разумеется, тайной. И все же не стоит заранее списывать все на «тайну». Прежде чем объявлять какое-то явление тайной, нам надо сначала постараться как можно лучше объяснить и понять его своим человеческим умом.

(504) Такая логическая последовательность отражает взгляды разновидности кальвинизма, известной как сублапсарианство. Более подробно ответвления кальвинизма мы рассмотрим в главе 39.

(505) Например, Barry Commoner, The Closing Circle (New York: Alfred A.Knopf, 1971); Paul R.Ehrlich, The Population Bomb (New York: Ballantine, 1976).

(506) Например, В. F. Skinner, Walden Two (New York: Macmillan, 1948).

507 Karl-Heinz Bernhardt, //Theological Dictionary of the Old Testament, ed. G.Johannes Botterweck and Helrner Ringgren, 4 vols. (Grand Rapids: Eerdmans, 1975), vol. 2, p. 246.

(508) Werner Foerster, ktifz // Theological Dictionary of the New Testament, ed. Gerhard Kittel and Gerhard Friedrich, trans. Geoffrey W.Bromiley, 10 vols. (Grand Rapids: Eerdmans, 1967 — 1976), vol. 3, p. 1029.

(509) Ibid.,p.l025.

(510) Francis Brown, S. R. Driver, and Charles A. Briggs, Hebrew and English Lexicon of the Old Testament (New York: Oxford University, 1955), p. 185.

(511) John B.Cobb, Jr., and David Ray Griffin, Process Theology: An Introductory Exposition (Philadelphia: Westminster, 1976), p. 66.

(512) Martin Heidegger, Being and Time (New York: Harper and Row, 1962).

(513) Платон, Тимей; Аристотель, Метафизика.

(514) Langdon Gilkey, Maker of Heaven and Earth (Garden City, N. Y.: Doubleday, 1965), p. 48.

(515) Ibid., pp. 58-69.

(516) Ibid.,p.65.

(517) Francis Schaeffer, The God Who Is There (Downers Grove, 111.: Inter Varsity, 1968), pp 94 95.

(518) Andrew Dickson White, A History of the Warfare of Science with Theology in Christendom (New York: Dover, 1960).

(519) Gilkey, Maker of Heaven and Earth, p. 70.

(520) Ibid., pp. 27-28.

(521) The Scofield Reference Bible, p.4, n,3.

(522) George McCready Price, The New Geology (Mountain View, Cal.: Pacific Press, 1923).

(523) Philip H.Gosse, Omphalos An Attempt to Untie the Geological Knot (London: John Van Voorst, 1957).

(524) Edwin K. Gedney, «Geology and the Bible» //Modern Science and Christian Faith (Wheaton, 111.: Scripture, 1948), pp. 23-57.

(525) N.H. Ridderbos, Is There a Conflict Between Genesis 1 and Natural Science? (Grand Rapids: Eerdmans, 1957); Ronald Youneblood, How It All Began (Venture, Cal.: Regal, 1980), pp. 25-28.

(526) Более подробное рассмотрение вопроса о согласовании данных геологической науки со значением (yom) си. в работе: Walter L. Bradley and Roger Olsen, » The Trustworthiness of Scripture in Areas Relating to Natural Science» (paper presented at the Summit on Biblical Hermeneutics, Chicago, Illinois, November 11-12,1982), pp. 36-39.

(527) Bernard Ramm, The Christian View of Science and Scripture (Grand Rapids: Eerdmans, 1954), pp. 201-211. В этой книге читатель найдет подробное описание различных взглядов на эту тему.

(528) Ibid., pp. 183-188.

(529) «Akkadian Myths and Epics», trans. A. Spaiser //Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament, ed. J.B.Pntchard, 2nd ed. (Princeton: Pnnceton University, 1955), p.94; «Ugaritic Myths, Epics and Legends», trans. H.L. Ginsberg//Ibid., pp. 134,144, 150.

(530) Ridderbos, Is There a Conflict, p.44.

(531) Brown, Driver, Briggs, Lexicon, p. 568. происходит от слова, означающего «разделять» (пахать) землю, то есть по сути своей означает разделение.

(532) Augustus Strong, Systematic Theology (Westwood, N. J.: Revell, 1907), pp. 466-474.

(533) Russell L. Mixter, Creation and Evolution, 5th ed. (Goshen, Ind.: American Scientific Affiliation, 1962), pp. 22-23.

(534) Alfred North Whitehead, Science and the Modern World (New York: Macmillan, 1925), p. 12.

(535) Следует отметить, что наша концепция сохраняющей деятельности несколько отличается от концепции Огастаса Стронга. По его мнению (Augustus Strong, Systematic Theology [Westwood, N. J.: Revell, 1907], pp. 410ff.), сохраняющая деятельность — это поддержание существования всего сотворенного. Однако создается впечатление, что Стронг имеет в виду лишь физическую вселенную, материальный мир, а не людей. Кроме того, он, по-видимому, относит к сфере сохраняющей деятельности лишь цель сохранения существующего, а не средства ее достижения, которые он относит к сфере направляющей деятельности. По нашему же мнению, сохраняющая деятельность включает в себя обеспечение тех средств, с помощью которых сохраняется существование людей. Таким образом, сохраняющая деятельность не есть нечто совершенно отличное и отдельное от деятельности направляющей. Они являются аспектами, иногда частично совпадающими, единой Божьей деятельности. См. G. С. Berkouwer, The Providence of God (Grand Rapids: Eerdmans, 1962), pp. 74ff.

(536) G. C.Joyce, «Deism» //Encyclopedia of Religion and Ethics, «d. James Hastings (New York: Scribner, 1955), vol. 4, pp. 5-11.

(537) Herman Bavinck, Our Reasonable Faith (Grand Rapids: Eerdmans, 1956), p. 179.

(538) Karl Heim, Glaube und Denken (Hamburg: Furche, 1931), p. 230.

(539) Berkouwer, Providence of God, p. 72.

(540) Ibid,p.74.

(541) Strong, Systematic Theology, pp. 423-425.

(542) Ethelbert Stauffer, New Testament Theology (New York: Macmillan, 1965), p. 207.

(543) Karl Heim, Christian Faith and Natural Science (New York: Harper and Row, 1957), p. 15.

(544) Цит. во: Berkouwer, Providence of God, pp. 176-177.

(545) Цит. по: Karl Earth, Theologische Existenz Heute (Munich: C. Kaiser, 1934), p. 10.

(546) Patrick Nowell-Smlth, «Miracles» //New Essays in Philosophical Theology, ed. Antony Flew and Alasdair Maclntyre (New York: Macmillan, 1955), pp. 245-248.

(547) Bernard Ramm. The Christian View of Science and Scripture (Grand Rapids: Eerdmans, 1964), pp. 166-161. Более простое объяснение заключается в том, что продление светлого времени дня явилось результатом чуда, связанного с рефракцией (преломлением) света.

(548) Например, David Hume, An Enquiry Concerning Human Undemanding, section 10, part 1.

(549) С. S. Lewis, Miracles (New York: Macmillan, 1947″, pp. 69-61.

(550) David Hume, Dialogues Concerning Natural Religion, part 10.

(551) John Feinberg, Theologies and Evil (Washington, D.C.: University Press of America, 1979), p. 3.

(552) Alvin Plantinga, God, Freedom, and Evil (New York: Harper and Row, 1974), pp. 63-64.

(553) Edgar S. Brightman, A Philosophy of Religion (Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall, 1940), p. 336.

(554) Ibid., p. 337.

(555) Ibid.

(556) Ibid., p.242.

(557) Ibid., 245n.

(558) Ibid., p. 314.

(559) Ibid., pp. 311-312.

(561) Ibid., p.337.

(562) Edward J.Carnell, An Introduction to Christian Apologetics (Grand Rapids: Eerdmans, 1962), pp. 288-290.

(563) Ibid., 290.

(564) John Hick, Evil and the God of Love (New York: Harper and Row, 1966), p. 39.

(565) Henry Nelson Wieman and W. M. Norton, The Growth of Religion (New York: Willett, Clark, 1938), p. 356.

(566) Gordon Clark, Religion, Reason, and Revelation (Philadelphia: Presbyterian and Reformed, 1961), p. 221.

(567) Ibid., p.222.

(568) Ibid., pp. 237-238.

(569) Ibid., pp. 238-239.

(570) Ibid., pp. 239-240.

(571) Ibid., р.240.

(572) Ibid.

(573) Ibid.

(574) Ibid . ? 241.

(575) Benedict Spinoza, Ethics, part 1, proposition 33, note 2

(576) Mary Baker Eddy, Miscellaneous Writings (Boston Trustees under the will of Mary Baker Eddy, 1924), ? 21

(577) Mary Baker Eddy, Science and Health, with Key to the Scriptures (Boston Trustees under the will of Mary Baker Eddy, 1934), ? 71

(578) Eddy, Miscellaneous Writings, p. 45.

(579) Eddy, Science and Health, p. 348.

(580) Ibid.,p.378.

(581) Смерть Мэри Бейкер Эдди стала для «христианской науки» серьезной проблемой, поскольку предполагалось, что человек с ее верой должен победить смерть. Она никогда не признавала смерть, никогда не готовила я не устраивала официальных похоронных церемоний, хотя делала распоряжения о богослужениях по другим поводам. Некоторые из ее последователей не верили в то, что она умерла; другие ожидали, что она воскреснет. Однако служители «христианской науки» выпустили официальное заявление, что они не ждут ее возвращения в мир. См. Anthony Hoekema, The Four Major Cults (Grand Rapids: Eerdraans, 1963), pp. 188-189; cf. Ernest S. Bates and John V. Dittemore, Mary Baker Eddy: The Truth and the Tradition (New York: Alfred A. Knopf, 1932), p. 451.

(582) Norman Geisler, The Roots of Evil (Grand Rapids: Zondervan, 1978), p. 48.

(583) Felnberg, Theologies and Evil, p. 6.

(584) Ibid., pp. 4-5.

(585) Antony Flew, «Compatibilism, Free Will, and God» //Philotophy 48 (1973): 231-232.

(586) Хотя Файнберг отвергает аргумент, согласно которому подливная свобода человека несовместима с гарантией того, что человек всегда будет поступать точно так, как того желает Бог, он фактически сам формулирует этот же аргумент в более мягкой форме в своей концепции о человеческих «желаниях».

(587) С. S. Lewis, The Problem of Pain (New York: Macmillan, 1962), pp. 33ff.

(588) Feinberg, Theologies and Evil, p. 61. См. John G. Milhaven, «Objective Moral Evaluation of Consequences» //Theological Studies 32 (1671): 410.

(589) Это глагол (‘awah) — Francis Brown, S. R. Driver, and Charles A. Briggs, Hebrew and English Lexicon of the Old Testament (New York: Oxford University, 1965), p. 730.

(590) Lewis, Problem of Pain, pp. 119-X20.

(591) Karl Barth, Church Dogmatics (Edinburgh: Т. and Т.Clark, 1961), vol. 3, part 3, p. 369.

(592) Ibid., р.370.

(593) Юстин Мученик, Апология 1.6.

(594) Pseudo-DionyBius the Areopagite, De caelesti hierarchia in usum studiosae iuventutis, ed. P.Hendrix (Leiden: E.J. Brill, 1959), chapter 2.

(595) Фома Аквинский, Сумма против язычников 2.91.

(596) Фома Аквииокий, Сумма теологии, часть 1, вопросы 50-52.

(597) Ibid., вопрос 113.

(598) Johannes Andreas Quenstedt, Theologia dldactico-polemica, sive systema theologicum (Leipzig: Thomas Fritsch, 1716), part 1, p. 629.

(599) Charles Hodge, Systematic Theology (Grand Rapids: Eerdmans, 1952), vol. 1, p. 636.

(600) Rudolf Bultmann, «New Testament and Mythology» //Kerygma and Myth, ed. Hans Bartsch (New York: Harper and Row, 1961), p. 5.

(601) Billy Graham, Angel»: God’s Secret Agents (Garden City, N. Y.: Doubleday, 1975).

(602) John Macartney Wilson, «Angel» //International Standard Bible Encyclopedia (Grand Rapids: Eerdmans, 1962), vol. l.p.132.

(603) Синод. «Господь Саваоф». — Прим. перев.

(604) Patrick Fairbairn, The Typology of Scripture (Philadelphia: Daniels and Smith, 1852), pp. 187-202.

(605) Augustus H.Strong, Systematic Theology (Westwood, N. J.: Revell, 1907), p.449.

(606) Willem A. Van Gemeren, «The Sons of God in Genesis 6:1-4 (An Example of Evangelical Demythologization?)» //Westminster Theological Journal 43(1981): 820-348.

(607) Wilson, «Angel», p. 184.

(608) A.J.Maclean, «Angels» //Dictionary of the Apostolic Church, ed. James Hastings (New York: Scribner, 1916), vol. 1, p. 60.

(609) Wilson, «Angel», p. 135; Alfred Edersheim, The Life and Time» of Jesus the Messiah (Grand Rapids: Eerdmans, 1945), vol. 2, p. 748.

(610) Paul Tilhoh, Systematic Theology (Chicago: University of Chicago, 1957), vol. 2, p. 27.

(611) Barth, Church Dogmatics, vol. 3, part 3, p. 520.

(612) Ibid., p.523.

(613) Francis Brown, S. R. Driver, and Charles A. Briggs, Hebrew and English Lexicon of the Old Testament (New York: Oxford University, 1955), p. 966.

(614) Разумеется, это относится (об этом мы еще будем говорить) и к другим учениям, в частности об Искуплении. Но особенно ярко это проявляется в учении о человеке.

(615) Paul Tillich, Systematic Theology (Chicago: University of Chicago, 1951), vol. 1, pp. 4, 7.

(616) Ibid., p. 5.

(6I7) Ibid., pp. 18-22.

(618) Ibid., pp. 59-66.

(619) Ibid., pp. 83-86.

(620) См , например: Barbara Schoen «Identity Crisis» //Seventeen, February 1966, pp. 134 135.

(621) «End of the Permissive Society?» //US.News and World Report, 28 June 1982, pp. 45-48.

(622) «The Robot Invasion Begins to Worry Labor» //Business Week, 29 March 1982, p. 46.

(623) Анализ бихевиористского направления в психологии см., например, в работе: Paul Young, Motivation of Behavior; The Fundamental Determinants of Human and Animal Activity (New York: John Wiley and Sons, 1936). Есть роман, в котором описывается идеальное общество, построенное на использовании бихевиористской системы воспитания (дрессировки): В. F. Skinner, Walden Two (New York: Macmillan, 1948).

(624) Sigmund Freud, New Introductory Lectures on Psychoanalysis (New York: Norton, 1933), pp. 103-105.

(625) Ibid., pp. 105-108.

(626) Ibid., pp. 108-110.

(627) Ibid., pp. 132ff.; idem, A General Introduction to Psychoanalysis (New York: Washington Square, I960), lectures 17 and 21.

(628) Freud, Introductory Lectures, pp. 115-116; idem, Civilization and Its Discontents (Garden City, N.Y. Doubleday, 1958).

(629) Joseph Fletcher, Moral Responsibility (Philadelphia: Westminster, 1967), p. 83.

(630) C.S. Lewis, Mere Christianity (New York: Macmillan, 1952), pp 89 90

(631) Карл Маркс, Капитал.

(632) Bertrand Russell, Mysticism and Logic (New York: Norton, 1929), pp. 47-48, 56-57.

(633) Jean-Paul Sartre, «The Wall» //Existentialism from Dostoevski/ to Sartre, ed. Walter Kaufmann (Cleveland World, 1956), pp. 223-240.

(634) Albert Camus, «The Myth of Sisyphus» //Existentialism from Dostoevsky to Sartre, pp. 312-315.

(635) Milton and Rose Friedman, Free to Choose: A Pertonal Statement (New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1980).

(636) Martin Heidegger, Being and Time (New York: Harper and Row, 1962), p. 210.

(637) Непобежденный (лат.). — Прим, перед.

(638) Thomas C.Oden, The Intensive Group Experience (Philadelphia: Westminster, 1972).

(639) Langdon Gilkey, Naming the Whirlwind: The Renewal of God Language (Indianapolis: Bobbs-Merrill, 1969), pp. 305-364.

(640) В русском языке такой оттенок в значении слова происхождение, по меньшей мере, не вполне очевиден. Тем не менее объяснение автора можно рассматривать как определение, указывающее на то, в каком смысле он употребляет термины происхождение (англ, origin) и начало (англ, beginning). — Прим.перев

(641) Karl Barth, Credo (New York: Scribner, 1962), p. 190.

(642) Emil Brunner, Man in Revolt «Philadelphia Westminster, 1947), p. 88, n. 1.

(643) Ibid., pp. 86-86.

(644) Ibid., pp. 86-87.

(645) Ibid., p.88.

(646) Borden P.Bowne, The Immanence of God (Boston: Houghton Mifflin, 1905), pp 29 30.

(647) Leonard Verduin, Somewhat Less than God The Biblical View of Man (Grand Rapids. Eerdmans, 1970), pp. 13-19.

(648) Charles Darwin, The Origin of Species, 6th London ed. (Chicago: Thompson and Thomas, n.d.), p. 473.

(649) Walter E.Lammerts, ed., Why Not Creation? (Nutley, N.J.: Presbyterian and Reformed, 1970); idem, Scientific Studies tn Special Creation (Nutley, N.J.: Presbyterian and Reformed, 1971).

(650) Изложение деистического понимания эволюции см. в работе: Robert Chambers, Vestige» of the Natural History of Creation (Atlantic Highlands, N.J.: Humanities, 1969 reprint of the 1844 edition).

(651) Изложение теистического взгляда на эволюции см. в работе: Augustus H. Strong, Systematic Theology (Westwood, N. J.: Revell, 1907), pp. 466-467.

(652) Изложение взглядов прогрессивного креационизма см. в работе: Edward J.Carnell, An Introduction to Christian Apologetics (Grand Rapids: Eerdmans, 1948), pp. 236-242.

(653) Benjamin В. War field, «On the Antiquity and Unity of the Human Race» //Biblical and Theological Studies,ed. Samuel G. Craig (Philadelphia: Presbyterian and Reformed, 1962), p. 238.

(654) Donald R. Wilson, «How Early Is Man?» //Christianity Today, 14 September 1962, pp. 27-28 (1175-1176).

(655) Paul H.Seeley, «Adam and Anthropology: A Proposed Solution» //Journal of the American Scientific Affiliation 22, no. 3 (September 1970): 89,

(656) James W.Murk, «Evidence for a Late Pleistocene Creation of Man» //Journal of the American Scientific Affiliation 17, no. 2 (June 1965): 37-49.

(657) Jane Goodall and Hugo van Lawick, «My Life Among Wild Chimpanzees» //National Geographic Magazine 124 (August 1963): 307-308.

(658) Murk, «Evidence», pp. 46-47.

(659) Bertram S. Kraus, The Basis of Human Evolution (New York: Harper and Row, 1964), p. 282.

(660) Е. К. Victiar Pearce, Who Was Adam? (Exeter, England: Paternoster, 1970).

(661) F.K. Farr, «Cain» //International Standard Bible Encyclopaedia, ed, James Orr (Chicago: Howard-Severance, 1937), vol. 1, pp. 538-539.

(662) Seelеу, «Adam and Anthropology», p.89.

(663) James O.Buswell ??, «Adam and Neolithic Man» //Eternity 18, no. 2 (February 1967): 39.

(664) T.C.Mitchell, «Archaeology and Genesis I — XI» // Faith and Thought 91 (Summer 1959): 42.

(665) Ирод принял поклонение толпы («это голос Бога, а не человека»). Он не воздал славы Богу и потому был поражен насмерть (Деян. 12:20-23).

(666) Gerhard von Had, «eikzv — The Divine Likeness in the ОТ» // Theological Dictionary of the New Testament, ed. Gerhard Kittel, trans. Geoffrey W.Bromiley (Grand Rapids: Eerdmans, 1964), vol. 2, pp. 390-392; Walter Eichrodt, Theology of toe Old Testament (Philadelphia: Westminster, 1967), vol. 2, p. 122.

(667) Charles Ryder Smith, The Bible Doctrine of Man (London: Epworth, 1956), pp. 29-30, 94-95.

(668) Le Grand Richards, A Marabous Work and a Wonder (Salt Lake City: Deseret, 1968), pp. 16-17.

(669) Emil Brunner, Man in Revolt (Philadelphia: Westminster, 1947), p. 388.

(670) David Cairns, The Image of God in Man (New York: Philosophical Library, 1953), pp. 68-69.

(671) Фона Ливийский, Сумма теологии, часть 1, вопрос 93.

(672) Ириней, Против ересей 5.6.1.

(673) Cairns, Image of God, pp. 114-120.

(674) Martin Luther, «Lectures on Genesis» //Luther’s Works, ed. Jaroslav Pelikan, trails. George V. Schick (St. Louis: Concordia, 1958). vol. 1, pp. 60ff.

(675) Ibid.,vol.2,p.l41.

(676) John Calvin, Institutes of the Christian Religion, book 1, chapter 1.

(677) John Calvin, Commentary on the Gospel According to John (Grand Rapids: Eerdmans, 1956), vol. 1, p. 32 (John 1:4).

(678) Brunner, Man in Revolt, pp. 40-41.

(679) Ibid., p. 43.

(680) Ibid., pp. 57-63.

(681) Emil Brunner, The Christian Doctrine of Creation and Redemption (London: Lutterworth, 1952), pp. 55-57.

(682) Brunner, Man in Revolt, p. 97.

(683) Ibid., р. 98.

(684) Brunner, Creation and Redemption, p. 59.

(685) Ibid., p. 60.

(686) Ibid., p. 58.

(687) Ibid., p. 60.

(688) Brunner, Man In Revolt, pp. 105-106.

(689) Ibid., p. 388.

(690) Karl Barth, Epistle to the Romans, 6th ed., trans. Edwyn C. Hoskyns (New York: Oxford University, 1968), pp. 168-169.

(691) Karl Barth, «No!» // Emil Brunner and Karl Barth, Natural Theology, trans. Peter Fraenkel (London: Geoffrey Bles: The Centenary Press, 1946), pp. 87-90.

(692) Karl Barth, Church Dogmatics (Edinburgh: T. and T. Clark, 1958), vol. 3, part 1, pp. 197-198.

(693) Ibid., p. 184.

(694) Ibid., p. 185.

(695) Ibid.

(696) Ibid., p. 184.

(697) Ibid., p. 186.

(698) Ibid., p. 186.

(699) Ibid.

(700) Ibid. (1960), vol. 3, part 2, ? 41.

(701) Ibid., pp. 47, 222.

(702) Ibid., pp. 88-89.

(703) Ibid., p.208.

(704) Ibid.,p.59.

(705) Ibid., p. 223.

(706) Ibid.,p.224.

(707) Ibid., p.225.

(708) Ibid.,p.250.

(709) Ibid.,p.252.

(710) Ibid , ? 260.

(711) Ibid., p.265.

(712) Emil Brunner, «The New Barth» //Scottish Journal of Theology 4, no. 2 (June 1951): 124 125.

(713) G. С. Berkouwer, Man: The Image of God (Grand Rapids: Eerdmans, 1962), p. 70.

(714) Leonard Verduin, Somewhat Less than God: The Biblical View of Man (Grand Rapids: Eerdmans, 1970), p. 27.

(715) Racovian Catechism, trans. Thomas S.Rees (London: Longman, Hurst, Rees, Orme, and Brown, 1518; Lexington, Ky.: American Theological Library Association, 1962), section 2, chapter 1.

(716) Norman Snaith, «The Image of God» //Expository Times 86, no. 1 (October 1974): 24.

(717) Ibid.

(718) Sigmubd О. P. Mowincket, The Psalms in Israel’s Worship (New York: Abmgdon, 1962), vol. 1, p. 57.

(719) Snaith, «Image of God», p. 24.

(720) Verduin, Somewhat Leas than God, p. 27.

(721) Eichrodt, Theology of the Old Testament, vol. 1, p. 92.

(722) John Baillie, Our Knowledge of God (New York: Scribner, 1939), p, 30.

(723) Brunner, Man in Revolt, p. 229.

(724) Eichrodt, Theology of the Old Testament, vol. 2, p. 127.

(725) Cairns, Image of God, p. 57.

(726) Сообщаемые свойства — это те Божьи качества, которые хотя бы частично можно обнаружить в человеческих существах.

(727) Dorothy Sayers, The Man Born to Be King (New York: Harper, 1943), p. 225; Cairns, Image of God, p. 30.

(728) Cairns, Image of God, p. 133.

(729) John Calvin, Commentaries on the First Book of Moses, Called Genesis (Grand Rapids: Eerdmans, 1948), vol. 1, pp. 294-296 (Gen. 9:5-7).

(730) Franz Delitzsch, A System of Biblical Psychology (Grand Rapids: Baker, 1966), pp. 116-117.

(731) Ibid., pp. 106-107; cf. «Psychology» //Encyclopedia of Philosophy, ed. Paul Edwards (New York: Macmillan, 1967), vol. 7, pp. 1-2.

(732) Louis Berkhof, Systematic Theology (Grand Rapids: Eerdmans, 1963), pp. 191-192.

(733) Ibid., pp. 192-195.

(734) William Newton Clarke, An Outline of Christian Theology (New York: Scribner, 1901), pp. 182 183.

(735) Ibid..p.l86.

(736) Ibid.,p.l88.

(737) Ibid., p.449.

(738) L. Harold DeWolf, A Theology of the Living Church (New York: Harper and Row, 1960), pp. 150 151.

(739) Ibid., p. 151.

(740) Ibid.

(741) Ibid., р. 155.

(742) Harry E. Fosdick, The Modern Use of the Bible (New York: Macmillan, 1933), pp. 99-100.

(743) Ibid., pp. 100-101.

(744) Ibid., p.98.

(745) Augustus H.Strong, Systematic Theology (Westwood, N. J.: Revell, 1907), pp. 998-1003,1015-1023.

(746) John А. Т. Robinson, The Body (London: SCM, 1952), p. 9.

(747) Ibid., p. 12.

(748) Ibid., pp. 13-16.

(749) Ibid.,p.l8.

(750) Ibid.,p.l9.

(751) Ibid., pp. 26-33.

(752) Ibid., pp. 13n, 19.

(753) H. Wheeler Robinson, «Hebrew Psychology» // The People and the Book, ed. Arthur S.Peake (Oxford: Clarendon, 1925), p. 362.

(754) Ibid.,p.366.

(755) James Barr, Semantics of Biblical Language (New York: Oxford University, 1961), p. 35.

(756) Ibid.

(757) Ibid.,p.36.

(758) Ibid.

(759) Ibid.

(760) Ibid.,p.37.

(761) Brevard Childs, Biblical Theology in Crisis (Philadelphia: Westminster, 1970), p. 72.

(762) Ibid.

(763) Henry J.Cadbury, «The Peril of Archaizing Ourselves» // Interpretation 3 (1949): 331-337.

(764) Обзор четырех статей Роберта Лонгакра по вопросу о металингвистике см. в работе: Benjamin Lee Whorf, Language 32, no. 2 (1956): 302.

(765) Antony Flew, A New Approach to Psychical Research (London: Watts, 1955), pp. 75 76

(766) Ibid., pp. 77 78

(767) Biuce Reichenbach, «Life After Death: Possible or Impossible?» //Christian Scholar’s Review 3, no. 3(1973), 235.

(768) Ibid.,p.236.

(769) Ibid.

(770) Terence Penelhum, Religion and Rationality (New York: Random House, 1971); Survival and Disembodied Existence (New York: Humanities, 1970). Краткое изложение см. в работе: Richard L.Purtill, «The Intelligibility of Disembodied Survival» //Christian Scholar’s Review 5, no. 1 (1975): 16.

(771) Penelhum, Survival and Disembodied Existence, pp. 68 78.

(772) Ibid , pp. 73 74.

(773) A. J.Ayer, Language, Truth, and Logic (New York: Dover, 1946), p. 198.

(774) Ludwig Wittgenstein, Lectures and Conversations (Oxford: Blackwell, 1966), pp. 65-69.

(775) Bruce Reichenbach, Is Man the Phoenix! (Grand Rapids: Eerdmans, 1977), pp. 82-84.

(776) Paul Helm, «A Theory of Disembodied Survival and Re-embodied Existence» //Religious Studies 14, no. 1 (March 1978): 19.

(777) Ibid.,p.17.

(778) Ibid., pp. 22-23.

(779) Ibid., pp. 15-16, 25-26.

(780) Henri Bergson, Creative Evolution (New York: Henry Holt, 1913), pp. 236ff.

(781) Reichenbach, «Life After Death», p.240.

(782) William R. Jones, Is God ? White Racist? (Garden City, N. Y.: Doubleday, 1973).

(783) Ibid., pp. 3-5.

(784) Josiah Priest, Bible Defense of Slavery: Origin. Fortune» and History of the Negro Race, 5th ed. (Glasgow, Ky.: W.S. Brown, 1852), p. 33.

(785) Thorton Stringfellow, Slavery: Its Origin, Nature, and History Considered in the Light of Bible Teaching, Moral Justice, and Political Wisdom (New York: J. P. Trow, 1861), p. 35.

(786) W.S.Jenkins, Pro Slavery Thought in the Old South (Chapel Hill: University of North Carolina, 1935), p. 119.

(787) Ibid., p. 272.

(788) Ariel (Buckner H.Payne), The Negro: What Is His Ethnological Status? 2nd ed. (Cincinnati, 1867), pp. 45-46.

(789) Francis E. Johnston and Henry A. Selby, Anthropology: The Biocultural View (Dubuque, Iowa: William C. Brown, 1978), pp. 58-60.

(790) J.A.MacCulloch, «Adultery» // Encyclopedia of Religion and Ethics, ed. James Hastings (New York: Scribner, 1955), vol. 1, p. 122.

(791) Karl Barth, Church Dogmatics (Edinburgh: T. and T.Clark, 1958), vol. 3, part 1, pp. 194-197.

(792) Paul King Jewett, Man as Male and Female (Grand Rapids: Eerdmaus, 1975), pp. 35-48.

(793) Francis Brown, S. R. Drivei, and Charles A. Bnggs, Hebrew and English Lexicon of the Old Testament (New York. Oxford Univeisity, 1955), ? 617

(795) Ibid., 605.

(796) Elizabeth Wilkenson, «The Bible and the Liberation of Women» //Foundations 24 (July-September 1981): 198.

(797) Donald W.Shaner, «Women in the Church» //Foundation 23 (July-September 1980): 221.

(798) Это не значит, что не существует библейских принципов, относящихся к этим вопросам, но здесь они прямо не рассматриваются.

(799) Shaner, «Women in the Church», p. 222.

(800) О роли церкви в отношении пожилых людей см. такие, например, работы: Robert M. Gray and David O. Moberg, The Church and the Older Person (Grand Rapids: Eerdmans, 1962); Paul B. Maves and J. Lennart Cedarleaf, Older People and the Church (New York: Abingdon, 1949); Spiritual Well Being of the Elderly, ed. James A.Thorson and Thomas C.Cook, Jr. (Springfield, 111.: Charles C.Thomas, 1980); Robert W.McClellan, Claiming a Frontier: Ministry and Older People (Los Angeles: University of Southern California, 1977).

(801) John M.Langone, «Abortion: The Medical Evidence Against» II The Cambridge Fish 2, no. 1, pp. 2, 9 — reprinted in Clifford E. Bajema, Abortion and the Meaning of Person hood (Grand Rapids: Baker, 1974), pp. 25-28. В предисловии к работе сказано: «Этот обзор оценки положения зародыша с медицинской точки зрения преследует несколько целей. Во-первых, он убедительно доказывает человеческую природу зародыша и показывает, что человеческая жизнь — неразрывное целое, начинающееся в утробе. В рождении нет ничего магического. Ребенок — такое же существо за несколько дней до рождения, как в несколько дней спустя».

(802) См., например: Bruce Waltke, «Old Testament Texts Bearing on the Problem of the Control of Human Reproduction» // Birth Control and the Christian: A Protestant Symposium on the Control of Human Reproduction, ed. Walter O.Spitzer and Carlyle L.Saylor (Wheaton, 111.: Tyndale, 1969), pp. 10-11.

(803) Jack W.Cottrell, «Abortion and the Mosaic Law» //Christianity Today, 16 March 1973, pp. 6-9.

(804) Ibid., р.8.

(805) Karl F.Keil and Franz Delitzsch, Biblical Commentary on the Old Testament: Pentateuch (Grand Rapids: Eerdmans, 1959), vol. 2, pp. 134-135.

(806) Robert H.Schuller, Self Esteem The New Reformation (Waco, Тех.: Word, 1982).

(807) Об утере чувства вины см. например: Karl Menninger, Whatever Became of Sin? (New York: Hawthorn, 1973).

(808) Charles Kyder Smith, The Bible Doctrine of Sin and of the Ways of God with Sinners (London: Kpworth, 1953), p. 20.

(809) G. Abbott-Sraith, A Manual Greek Lexicon of the New Testament (Edinburgh: T.and T. Clark, 1937), p. 341.

(810) Smith, Doctrine of Sin, p. 69.

(811) Ibid., p. 16.

(812) Ibid.,p.17.

(813) Gerhard von Rad, Old Testament Theology (New York: Harper and Row, 1962), vol. 1, p. 266.

(814) Walther Gunther, «Sin» //The New International Dictionary of New Testament Theology, ed. Colin Brown (Grand Rapids: Zondervan, 1978), vol. 3, p. 577.

(815) Ibid., р.573.

(816) Smith, Doctrine of Sin, p. 143.

(817) Ibid., р. 145.

(818) Ibid.

(819) Ibid., p. 20.

(820) Ibid.

(821) Ibid., р. 149.

(822) Gustave F. Oehler, Theology of the Old Testament (Grand Rapids: Zondervan, 1950), p. 160; Francis Brown, S. R. Driver, and Charles A. Briggs, Hebrew and English Lexicon of the Old Testament (New York. Oxford University, 1955), p. 730.

(823) Brown, Driver, Briggs, Lexicon, p. 957.

(824) Smith, Doctrine of Sin, p. 15.

(825) Синод, «делающие беззаконие». — Прим. перев.

(826) Brown, Driver, Briggs, Lexicon, pp. 19-20.

(827) Friedrich Schleiermacher, The Christian Faith (New York: Harper and Row, 1963), vol. 1, pp. 271-273.

(828) Августин, Исповедь 2.

(829) Augustus Strong, Systematic Theology (Westwood, N.J.: Revell, 1907), p. 567.

(830) Reinhold Niebuhr, The Nature and Destiny of Man (New York: Scribner, 1941), vol. 1, pp. 186-207.

(831) Эта мысль хорошо проведена в работе: Bill Bright, Have You Heard of the Four Spiritual Lawsl (San Bemardino, Calif.: Campus Crusade for Christ International, 1965), p. 9.

(832) John Herman Randall, Jr., The Making of the Modern Mind, rev. ed. (Boston: Houghton Mifflin, 1940), pp. 461-465.

(833) Frederick R.Tennant, The Concept of Sin (Cambridge: Cambridge University, 1912); The Origin and Propagation of Sin (Cambridge: Cambridge University, 1902); The Sources of the Doctrines of the Fall and Original Sin (New York: Schocken, 1968).

(834) Tennant, Origin and Propagation, p. 26.

(835) Ibid., p.27.

(836) Ibid., p.80.

(837) Ibid., p.81.

(838) Цит. по: Tennant, Origin and Propagation, p. 82.

(839) Tennant, Origin and Propagation, p. 84.

(840) Ibid.,p.88.

(841) Ibid., p.90.

(842) Ibid., pp. 90-91.

(843) Ibid., р.91.

(844) Ibid.

(845) Ibid., pp. 93-94.

(846) Ibid., p. 109.

(851) Niebuhr, Nature and Destiny, p. 182.

(852) Ibid., pp. 186-205.

(853) Ibid., p. 179.

(854) Ibid., p. 228.

(855) Paul Tillich, Systematic Theology (Chicago: University of Chicago, 1957), vol. 2, pp. 29-44.

(856) Ibid., p. 46.

(857) Ibid.,p.44.

(858) Ibid.,p.46.

(859) Ibid.,p.40.

(860) Ibid.,p.41.

(861) Ibid.,p.44.

(862) Ibid.

(863) J.N.D.Kelly, Early Christian Doctrines (New York: Harper and Row, 1960), pp. 180-183.

(864) Tilhch, Systematic Theology, vol. 2, p. 44.

(865) Ibid.

(866) Justo L. Gonzalez and Catherine G. Gonzalez, Liberation Preaching The Pulpit and the Oppressed (Nashville: Abmgdon, 1980), p.23.

(867) James Cone, «Christian Faith and Political Praxis» //The Challenge of Liberation Theology: A First-World Response, ed. Brian Mahan and L. Dale Richesin (Maryknoll, N. Y.: Orbis, 1981), p. 57.

(868) Gustavo Gutierrez, A Theology of Liberation, trans. Sister Caridad Inda and John Eagleson (Maryknoll, N.Y.: Orbis, 1973), p.35.

(869) Ibid., pp. 108-109.

(870) James W. Fowler, «Black Theologies of Liberation: A Structural-Developmental Analysis» //The Challenge of Liberation Theology: A First-World Response, ed. Brian Mahan and L. Dale Richesin (Maryknoll, N. Y.: Orbis, 1981), p. 86.

(871) James H.Cone, A Black Theology of Liberation (Philadelphia: Lippincott, 1970), pp. 131-132.

(872) Fowler, «Black Theologies», p.86.

(873) Cone, Black Theology of Liberation, p. 100.

(874) Gonzalez and Gonzalez, Liberation Preaching, p. 23.

(875) Mary Frances Thelen, Man as Sinner in Contemporary American Realistic Theology (New York: King’s Crown, 1946), p. 27.

(876) Harrison S.Elliott, Can Religious Education Be Christian? (New York: Macmillan, 1940), pp. 152-153.

(877) Ibid., p. 158.

(878) Ibid.

(879) Ibid., pp. 159 160.

(880) Ibid., p.165.

(881) Ibid., р.169.

(882) Ibid., р.170.

(883) Ibid., р.171.

(884) Ibid., p. 191.

(885) Ibid.,p.l97.

(886) Remhold Niebuhr, An Interpretation of Christian Ethics (New York: Meridian, 1956), pp. 84-91.

(887) Elhott, Religious Education, pp. 205-206.

(888) Remhold Niebuhr, The Self and the Drama» of History (London: Faber and Faber, 1956), pp. 35-37.

(889) M.G.Kyle, «Temptation, Psychology of» //International Standard Bible Encyclopedia, ed James Orr (Grand Rapids: Eerdmans, 1952), vol. 5, pp. 2944-2944B.

(890) Charles Ryder Smith, The Bible Doctrine of Sin and of the Ways of God with Sinners (London: Epworth, 1963), p. 43.

(891) Ibid., p. 44.

(892) Ibid.

(893) Francis Brown, S. R. Driver, and Charles A. Briggs, Hebrew and English Lexicon of the Old Testament (New York: Oxford University, 1955), p. 730.

(894) Nels Ferre, The Christian Understanding of God (New York: Harper and Brothers, 1951), p. 228.

(895) Smith, Doctrine of Sin, p. 51.

(896) Ibid., p. 47.

(897) L. de la Vallee Poussin, «Karma» //Encyclopedia of Religion and Ethics, ed. James Hastings (New York. Scribner. 1955), vol. 7, pp. 673-676.

(898) Louis Berkhof, Systematic Theology (Grand Rapids: Eerdmans, 1953), p. 260. В этом вопросе Арминиане согласны, скорее, с кальвинистами, чем с пелагианами. См.: Н. Orton Wiley, Christian Theology (Kansas City, Mo.: Beacon Hill, 1958), vol. 1, pp. 34-37, 91-95.

(899) См. трактат Августина О заслугах, прощении греха и крещении детей 1.2.

(900) Dale Moody, The Word of Truth: A Summary of Christian Doctrine Based on Biblical Revelation (Grand Rapids: Eerdmans, 1981), p. 295.

(901) Berkhof, Systematic Theology, pp. 258-259.

(902) Августин проводит ту же мысль, разделяя понятна смертности и подверженности смерти (Заслуги и прощение греха 1.8).

(903) Многие комментаторы Ветхого Завета считают эти рассказы «дублетами» (повторениями одного и того же эпизода), а не отражениями самостоятельных событий. Консервативную позицию по этому вопросу см. в работе: Oswald Т. Allis, The Five Books of Moses, 2nd ed. (Philadelphia: Presbyterian and Reformed, 1949), p. 83.

(904) Karl Menninger, Whatever Became of Sin? (New York: Hawthorn, 1973).

(905) Charles Ryder Smith, The Bible Doctrine of Sin and of the Ways of God with Sinners (London: Epworth, 1953), pp 159-160.

(906) Ibid, р. 34.

(907) Francis Brown, S. R. Driver, and Charles A. Briggs, Hebrew and English Lexicon of the Old Testament (New York. Oxford University, 1955), pp. 362-363.

(908) Smith, Doctrine of Sin, p. 36.

(909) Augustus Strong, Systematic Theology (Westwood, N. J.: Revell, 1907), pp. 637 638; Louis Berkhof, Systematic Theology (Grand Rapids: Eerdmans, 1963), p. 246.

(910) Аристотель, Никомахова этика 2.8-9.

(911) Berkhof, Systematic Theology, p. 247.

(912) Langdon Gilkey, Shantung Compound (New York: Harper and Row, 1966), pp. 89-90.

(913) Strong, Systematic Theology, pp. 640-646.

(914) Под первородным грехом мы подразумеваем ту сторону греха, с которой мы начинаем жизнь, или, иначе говоря, то последствие, которое имеет для вас грех Адама как предварительное условие нашей жизни.

(915) John Ferguson, Pelagius (Cambridge: W. Heffer, 1956), p. 40.

(916) Ibid.,p.47.

(917) Robert F. Evans, Pelagius: Inquiries and Reappraisals (New York: Seabury, 1968), pp. 82-88.

(918) Пелагий, Истолкование Послания к римлянам 5:15, 12.

(919) Августин, О Христовой благодати и первородном грехе 1.3.

(920) Августин, О трудах Пелагия 16.

(921) J.N.D.Kelly, Early Chntstian Doctrine» (New York: Harper and Row, 1960), p. 369.

(922) Ferguson, Pelagiue, p. 51.

(923) Kelly, Early Christian Doctrines, p. 361.

(924) Предание, будто Арминий был убежденным кальвинистом, которому было поручено отстаивать учение реформатской церкви, и будто, защищая ее, он был «обращен» и принял противоположную точку зрения, вызывает серьезные сомнения в отношении своей истинности. См.: Carl Bangs, Armmius A Study in the Dutch Reformation (Nashville: Abmgdon, 1971), pp. 138-141.

(925) H Orton Wiley, Christian Theology (Kansas City, Mo.: Beacon Hill, 1958), vol. 2, pp. 121-128. Цитата приведена со стр. 135.

(926) В русской богословской литературе при обсуждения данного вопроса используются два термина — креацианизм (от лат. creatio, «творить», и anima, «душа») и креационизм. В данном переводе мы выбрали первый, как более узкий по значению, нежели второй, которым обозначается сотворение не только одной души, но всего мира вообще. — Прим ред

(927) Berkhof, Systematic Theology, pp. 242-243.

(928) Августин, Трактат о заслугах, прощении грехов и крещении младенцев 1.8 11.

(929) Ibid.. 3.14.

(930) Hermann Sasse, «Kosmos» //Theological Dictionary of the New Testament, ed. Gerhard Kittel and Gerhard Friedrich, trans. Geoffrey W. Bromiley (Grand Rapids: Eerdmans, 1965), vol. 3, p.868.

(931) Hendrikus Berkhof, Christ and the Powers (Scottdale, Pa.: Herald, 1962).

(932) Например: John H. Yoder, The Politics of Jesus (Grand Rapids: Eerdmans, 1972), pp. 140-162; Jim Wallis, Agenda for Biblical People (New York: Harper and Row, 1976), pp. 63-77; Richard J. Mouw, Politics and the Biblical Drama (Grand Rapids: Eerdmans, 1976), pp. 85-116.

(933) Stephen Mott, «Biblical Faith and the Reality of Social Order» //Christian Scholar’s Review 9, no. 3 (1980): 228-229.

(934) Berkhof, Christ and the Powers, p. 11.

(935) William F.Arndt and F.Wilbur Gingrich, eds., A Greek-English Lexicon of the New Testament, 4th ed. (Chicago: University of Chicago, 1957), p. 776.

(936) Berkhof, Christ and the Powers, p. 17; cf. Mott, «Biblical Faith», p. 229.

(937) Berkhof, Christ and the Powers, p. 22.

(938) Mouw, Politics, pp. 89-90.

(939) Yoder, Politics of Jesus, p. 145.

(940) Berkhof, Christ and the Powers, p. 35.

(941) Langdon Gilkey, «The Political Dimensions of Theology» // The Journal of Religion 59, no. 2 (April 1979): 155-157.

(942) См., например, D. W.Goodwin, «Alcoholism and Heredity» //Archives for General Psychiatry 36 (1979): 57-61.

(943) Carl F.H.Henry, Aspects of Christian Social Ethics (Grand Rapids. Eerdmans, 1964), pp. 21, 24 25, 26-27.

(944) David O.Moberg, In as much: Christian Social Responsibility in the Twentieth Century (Grand Rapids: Eerdmans, 1965), pp. 81-82.

(945) Johannes Verkuyl and H. G. Schulte Nordholt, Responsible Revolution (Grand Rapids: Eerdmans, 1974), pp. 53-59.

(946) Gustavo Gutierrez, A Theology of Liberation, trans. Sister Caridad Inda and John Eagleson (Maryknoll, N.Y.:Orbis, 1973), p. 109.

(947) David Strauss, A New Life of Jesus, 2nd ed. (London: Williams and Norgate, 1879),

(948) Ernest Renan, Life of Jesus, trans, and rev. from the 23rd French ed. (New York: Groeset and Dunlap, 1866)

(949) Adolf von Harnack, What It Christianity? (New York: Harper and Brothers, 1957), p. 33.

(950) Ibid., pp. 27-30.

(951) Ibid., p. 85.

(952) George Tyrrell, Christianity at the Cross Roads (London: Longmans, Green, 1910), p. 44.

(953) Albert Schweitzer, The Quest of the Historical Jesus (New York: Macmillan, 1964), p. 367.

(954) Ibid., pp. 370 371.

(955) Martin Kahler, The So Called Historical Jesus and the Historic Biblical Christ (Philadelphia: Fortress, 1964), p. 43.

(956) Ibid., pp. 65-66.

(957) Ernst Kasemann, «The Problem of the Historical Jesus» // Essays on New Testament Themes, trans. W.J.Montague (Naperville, 111.: Alec R. Allenson, 1964), pp. 15-17.

(958) Emil Brunner, The Mediator (London: Lutterworth, 1934), p. 158.

(959) Ibid.,p.m.

(960) Ibid., p.158.

(961) Wolfhart Pannenberg, Jesus — God and Man (Philadelphia: Westminster, 1968), p. 34.

(962) Ibid., pp. 34-35.

(963) Ibid-.p-SS.

(964) Ibid., pp. 23-25.

(965) Ibid.

(966) Wolfhart Pannenberg, «Redemptive Event and History» // Essays on Old Testament Hermeneutics, ed. Claus Westermann (Richmond: John Knox, 1964), pp. 314-315.

(967) Werner Elert, Der christliche Glaube Grundlinien der lutheritchen Dogmatik, 3rd ed. (Hamburg: Furche, 1956), p. 303.

(968) Paul Althaus, Die christliche Wahrheit, 6th ed. (Gutersloh: C.Bertelsmann, 1962), p.430.

(969) Pannenberg, JesusGod and Man, p. 57.

(970) Ibid.,p.66.

(971) Ibid., p.98.

(972) Ibid.,p.l05.

(973) Ibid., pp. 67-68.

(974) Paul Althaus, «Offenbarung als Geschichte und Glaube. Bemerkungen zu Wolfhart Pannenbergs Begriff der Offenbarung» // Theologische Literaturzeitung 87, no. 5 (May, 1962): 321-330.

(975) Wolfhart Pannenberg, «Einsleht und Glaube: Antwort an Paul Althaus» //Theologische Literaturzeitung 88, no. 2 (February 1963): 81-92.

(976) Melanchton and Bucer, Library of Christian Classics 19, ed. Wilhelm Pauck (Philadelphia: Westminster, 1969), pp. 21-22.

(977) What Luther Says, сотр. Ewald M.Plass (St. Lotus: Concordia, 1959), vol. 8, p.198.

(978) Fnednch Schleiermacher, The Christian Faith (New York: Harper and Row, 1963), vol. 2, pp. 355 375.

(979) Paul Tillich, Systematic Theology (Chicago; University of Chicago, 1967), vol. 2, p. 180.

(980) Ibid., pp. 151-162.

(981) Хотя эта точка зрения получила широкое освещение я привлекла к себе особенное внимание и интерес в связи с публикацией книги «Миф о воплотившемся Боге» (The Myth of God Incarnate, ed. John Hick [Philadelphia: Westminster, 1977]), она многократно высказывалась и ранее. Напоминание Стивена Нейла о Гиртоновской конференции Союза современных верующих (1921 г.) побуждает воспринимать эту книгу как нечто вроде случая deja vu. См.: Stephen Neill, «Jesus and Myth» // The Truth of God Incarnate, ed. Michael Green (Grand Rapids: Eerdmans, 1977), pp. 66 67.

(982) Rudolf Bultmann, «The Study of the Synoptic Gospels» // Rudolf Bultmann and Karl Kundsin, Form Criticism: Two Essays on New Testament Research (New York: Harper, 1941), pp. 62-76; Rudolf Bultmann, «New Testament and Mythology» // Kerygma and Myth, ed. Hans Bartsch (New York: Harper and Row, 1961), pp. 34-44.

(983) Thomas J. J. Altizer, The Gospel of Christian Atheism (Philadelphia: Westminster, 1966), pp. 102-112.

(984) Hugh Ross Mackintosh, Types of Modern Theology: Schleiermacher to Barth (London: Nisbet, 1937), pp. 104-106.

(985) Maurice Wiles, «Christianity Without Incarnation?» // The Myth of God Incarnate, ed. John Hick (Philadelphia: Westminster, 1977), pp. 3-6.

(986) Ibid., pp. 15-23.

(987) Frances Young, «A Cloud of Witnesses» //The Myth of God Incarnate, pp. 27-28.

(988) John Hick, «Jesus and the World Religions» //The Myth of God Incarnate, pp. 168-170.

(989) Brian Hebblethwaite, «Incarnation — The Essence of Christianity?» // Theology 80 (March 1977): 86-91.

(990) Ian Ramsey, «Paradox in Religion» //Christian Empiricism, ed. Jerry H.Gill (Grand Rapids: Eerdmans, 1974), p. 107.

(991) Neill, .Jesus and Myth», p.61.

(992) Ibid.

(993) Charles Moule, «Three Points of Conflict in the Christological Debate» //Incarnation and Myth: The Debate Continued, ed. Michael Goulder (Grand Rapids: Eerdmans, 1979), p. 137.

(994) Brian Hebblethwaite, «The Uniqueness of the Incarnation» //Incarnation and Myth: The Debate Continued, pp. 189-191.

(995) Adolf von Harnack, What is Christianity? (New York: Harper and Brothers, 1957), p. 144.

(996) Robert H. Stein, The Method and Message of Jesus’ Teaching (Philadelphia: Westminster, 1978), p. 114.

(997) Leon Morris, The Gospel According to John: The English Text with Introduction, Exposition, and Notes (Grand Rapids: Eerdmans, 1971), p. 473.

(998) George E.Ladd, The New Testament and Criticism (Grand Rapids: Eerdmans, 1967), p. 177.

(999) Stein, Method and Message, p. 132.